Influensavaccin?

  
Jag har aldrig tagit influensavaccin. Har tyckt att jag inte behöver, eftersom ingen av oss är i riskgruppen och för att influensa inte funnits någonsin i vår familj. Ja, eller till förra vintern då. 

Sällan har jag feber, (läs:aldrig) och har jag så räcker det med 37 grader för att få mig däckad. Ifjol fick jag däremot en släng av virus eller influensa, där hela jag värkte och hade över 39 graders temp. Jag klarade knappt av att ta mig ur sängen, och dessutom var barnen också sjuka, så det var ett rent helvete att ta sig igenom dagen. 

Barnen blev bättre och de tog hand om mig istället för vice versa. Jag var sjuk i två veckor, för även om febern sjönk, var jag så svag att jag inte kunde vara upprätt utan att det snurrad i huvudet. Det var hemskt. 

Efter den här upplevelsen har jag börjat tänka om vad gäller influensavaccin. För detta vill jag inte ha igen. 

På mitt jobb har jag möjlighet att få vaccinet då jag jobbar med åldringar, och i år har jag faktiskt för första gången tänkt ta det. Faktum är att jag redan idag var på väg att vaccinera mig, men det föll på att min hud var röd och hettade efter min ljusbehandling, så sjukskötaren vågade inte ge vaccinet åt mig. Så nu är det nytt försök på tisdag. 

Hur är det med er, har ni för vana att ta influensavaccinet? Vilka tankar har ni om det?

13 reaktioner på ”Influensavaccin?

  1. Jag har aldrig tagit influensa vaccin, inte ens för svininfluensan tog jag. Dessutom har min kompis som jobbar som sjukskötare berättat en hel del om influensa vaccinet så jag avstår från det helt och hållet! 🙂

    Men alla får ju göra som dom själv vill! 🙂

    1. Tack för ditt svar! Jo turligt nog är det frivilligt 🙂 jag har som sagt aldrig tagit det innan, men erfarenheten av att vara riktigt sjuk fick mig att ändra denna gång. Hur det ser ut i nästa år återstår att se. 🙂

  2. I min familj tar alla det, dels p.g.a. mig som kan bli riktigt allvarligt sjuk av influensa. Men tänker också på äldre, gravida, hjärtsjuka, personer med sänkt immunförsvar p.g.a. mediciner o.s.v. som finns bland oss som det kan gå riktigt illa för om de blir smittade. Jag kan själv inte ta levande vacciner just p.g.a. mediciner och andra vacciner är chansen stor att de inte fungerar eftersom de tydligen är så om man äter immundämpande mediciner. Så jag är tacksam för att det finns såna som vill ta det!

    1. Jo har man försvagat immunförsvar är influensa inget att leka med. De flesta åldringarna på mitt jobb vaccinerar sig, men inte alla. Att jag tar vaccinet kan minimera risken att de pga mig blir sjuka. Och som sagt, min erfarenhet från ifjol var allt annat än trevlig, så testar därför att vaccinera mig i år. 😊 (bara jag får för min arma hud)

  3. Över 65 år gammal hos äldre blir skyddet något sämre. Det är bra att ta vacciner och p.g.a. dåligt näringsrik skaffa olika problem med hälsan t.ex dålig kost, lite motion,

  4. Jag brukar nog ta,fast missade förra året.Och då var även jag jättesjuk!Ska på måndag försöka få tag i reumasköterskan.jag har ju reumamediciner som gör att immunförsvaret är nedsatt…

  5. jag har aldrig tagit influensavacciner, och undviker det i framtiden också sålänge jag inte är i nån riskgrupp eller kanske ifall jag som du får en väldigt obehaglig erfarenhet av att insjukna i influensa så kanske jag ändrar uppfattning. Jag brukar i regel bara ha svåra förkylningar, men det antar jag ju att influensavaccin ändå inte biter på, så att ligga däckad får jag väl nästan räkna med att göra minst en gång per höst/vinter ändå, med eller utan vaccin. Fast ja, brukar i regel inte vara sjuk i två veckor av en förkylning heller, men i ca. en vecka kan jag vara ganska slutkörd.

    1. Jo det är svårt det där att välja hur man ska göra. Man hör olika bud beroende på,vem man talar med. En del negativa, endel positiva – som det nästan brukar vara med allt här i världen. Tar det som ett test det här året för att få egen uppfattning o saken. Bara min hud är i skick så att säga. Hoppas du klarar dig undan förkylningarna!

  6. Oj, knepig fråga det här! Jag tog det en gång ( när jag jobbade som flygvärdinna uppmanades vi att ta det) och jag har aldrig någonsin varit så sjuk som efter att jag tog vaccinet. Det kan vara en slump, men jag tar gärna och klarar av flunssorna lite mer däckad än att ta vaccinet..iallafall ett tag till 😉 Barnen har inte heller tagit det..

    1. Ja, jag får med spänning se hur det blir för mig efter att ha tagit vaccinet. Man får hålla tummarna att man inte åtminstone blir sjukare än normalt 😉

Kommentera

