Din telefon är dålig

image

Min dotter har en Nokia-telefon, en helt vanlig standardtelefon som man kan ringa med, och skicka sms med. En sådan som i mitt tycke passar en 8-åring. Inga extra krusiduller, eftersom den är till för en sak; att ringa med. Hon fick den i födelsedagspresent då hon började ettan, för att vi skulle få tag i henne, eller tvärtom, då hon började gå själv till skolan. En säkerhet helt enkelt.

Hennes telefon är blå, och den är hon jättestolt över.

Men det tycker tydligen inte alla hennes jämnåriga. Hon har fått höra att hennes telefon är dålig, och att Nokia bara är dåligt. Att man ska ha Samsung. Med touch-screen och spelmöjligheter.

Och detta får mig att bli lite ledsen. Att man som åttaåring redan lär sig att om man inte har touch-screen, eller kan spela med telefonen så är den dålig.

Vi gjorde ett medvetet val att inte skaffa det dyraste och nyaste då hon blev sju år. Tänker man tillbaka i tiden så fick jag min första telefon då jag var 16. En NMT som vägde som synden. Jag hamnade stå ibland på stolar, eller ligga längs med golvet för att hitta hörbarhet i min lägenhet i Mariehamn, där jag studerade då.

Och fungerade inte min telefon, så ringde mina föräldrar till en telefonkiosk som låg relativt nära mitt hus. Där stod jag utanför och väntade att de skulle ringa till telefonkiosken på bestämd tid.

Men det vet inte dagens barn något om. För har inte telefonen spelfunktioner eller touch-screen så är det en dålig telefon.

Till vår lycka har min dotter skinn på näsan. Hon tar inte vilken sk-t som helst. Men förstås är ju detta inget man vill höra. Klart man blir ledsen. Till sitt försvar har hon sagt tillbaka att hon tycker jättemycket om sin telefon, och att den fungerar hur bra som helst. Och att alla inte ens har möjlighet att äga en telefon.

Hon är klok, min lilla dam.

2 reaktioner på ”Din telefon är dålig

  1. Hälsa henne att hon skall fortsätta vara stolt över sin blåa telefon. Jag tycker också om blått och skulle vara så glad över en blå telefon. Och till alla där ute som trycker ner andra skäms på er!

Kommentera

