Ingen julmarknad för mig

 

I flera år har jag deltagit i Gamla Malmens Julmarknad i Pargas, och sålt mina vitchokladsenap. Det har varit stämningsfullt att se så många glada människor som besökt julmarknaden, och jag har flera kunder som återkommit år efter år.

Men det ligger även ett stort jobb bakom detta. Det har varit ganska stressigt att få mina senap gjorda, eftersom allting måste göras så nära inpå julmarknaden som möjligt pga hållbarheten. Mängderna har ökat för varje år, och jag har fått göra 10-gångerssatser i etapper, eftersom jag inget storkök har. Dessutom vill jag att burkarna ska se fina ut, vilket i sig gör att det blir en ganska lång process innan allting är klart.

Så i år har jag bestämt mig för en paus. I år tänker jag njuta själv av julmarknaden. Jag tänker strosa omkring där och njuta av stämningen som kund. Det här beslutet känns skönt, även om en liten del av mig ändå skulle vilja delta i marknaden. Men pga alla eksem och problem med huden jag haft det senaste halvåret, vill jag minimera stressen och istället njuta. Om jag deltar nästa år eller inte, beslutet jag sedan då den dagen kommer.

OM ivern faller i, kan det hända att jag ändå gör en liten sats vitchokladsenap om det finns intresse. Det meddelar jag om på fb isåfall.

Från julmarknaden 2014

 

Ha en skön lördag! Vi ska gå på julgatsöppningen och sedan delta för tredje året  i julverkstaden som ordnas här i stan. 

Och ni som ska på Bloggalan, ha det superkul!

2 reaktioner på ”Ingen julmarknad för mig

  1. Jag känner så igen den där kluvna känslan! Såå skönt att inte behöva stressa men till lika en tagg av saknad då man inte kommer att stå där och sälja. Bara du vänjer dig med tanken så är det ett bra beslut, det är jag säker på. Själv saknar jag inte alls stressen fast den där lilla taggen nog ännu finns kvar. Det är flera år sen jag alls ville göra nåt julgodis men nu har jag pausat så länge att det kliar i fingren igen. Så kanske det blir lite söta julklappar i år? 🙂

    1. Jo, det skulle förstås vara helt annat om detta var det enda man gjorde. Men med familj, jobb och andra plikter så kände jag helt enkelt att jag behöver en paus. Inget säger att jag aldrig mer säljer, men för tillfället känns det bra. 😊 kanske en liten paus ger plats för omstart senare, som du skriver.

Kommentera

