Ljusbehandlingens negativa sida

  
Nu har jag fått ljusbehandling i tre veckor, och ytterligare två veckor återstår. 

Jag är väldigt positivt överraskad, eftersom jag redan fått så stor hjälp av behandlingen. Alla eksem på kroppen har försvunnit helt, enbart handflatorna har små utslagg fortfarande, som kommer och går. 

Men mitt i allt detta positiva, finns också för tillfället en negativ sida. Nämligen brännskador. För nu är jag röd runt mag – och ryggpartiet. Hade redan lite rodnad på magen förra veckan, så jag skyddade då magen med händerna ca halva tiden av behandlingen. Idag morgon var rodnaden helt borta, och jag tänkte att jag inte behöver skydda kroppen desto mer, än att jag hade bh:n på mig denna gånga pga lite rodnad på bröstet. 

Men nu, gott folk, är jag alltså en kokt kräfta. Och nu är det första gången det dessutom lite svider och hettar. Som om man bränt sig i solen. 

Turligt nog har jag nu två dagar paus, men jag antar att de på måndag måste justera på styrkan, eftersom min hud på utvalda ställen är känsligare än andra ställen. Man ser tydligt vilket hudparti som inte sett solen på länge….

En nära-döden-upplevelse hann jag också bekanta mig med idag morgon då jag körde hemåt från sjukhuset. Ok, kanske lite att ta i. Men anyway. 

Skulle gruppera för att svänga till höger, och av någon anledning hamnade jag lite långt ut på kanten av vägen, på avsvaltskanten som tydligen var ganska hög. Min lilla loppa till bil slirade o skuttade förstås av detta då den är så liten, men hann tur nog styra i tid och räta ut åbäket utan större skavanker. Men hjärtat hoppade nog ett extra varv. 

Fy för mörka mornar. 

2 reaktioner på ”Ljusbehandlingens negativa sida

  1. Jag har också gått igenom en ljusbehandling för något år sedan och jag hade samma probelm. Emellanåt blev jag röd som en kräfta efter vissa gånger! Inte så kul. Men behandlingen hjälpte faktiskt och jag slapp mina exem och de kom inte heller tillbaka! SÅ skönt!

    1. Hej! Av någon anledning hade din kommentar åkt i skräpposten, och märkte den först nu!
      Vad roligt att höra att ljusbehandlingen hjälpt dig! För mig har det också verkat lovande, förutom att jag också blir röd som en kräfta. Men eksemen är borta, och det är så skönt! På onsdag ska jag till allergiskötare, så efter det är jag igen kanske lite klokare.

Kommentera

