Ugnslax och Chokladpannacotta (LCHF)

Det har varit farsdag hela dagen på bloggen, och fortsätter ännu i samma tema.

Gjorde en farsdagslunch/middag åt familjen idag. Gjorde för ovanlighetens skull fisk, vilket jag annars gör ganska sällan hemma.

farsdagsljus
Farsdagsljuset lyser så fint.

Dottern var igen en gång en ivrig liten hjälpkock. Hon tömde diskmaskinen, skalade potatis och gjorde salladen. Till slut dukade hon ännu bordet. Det är ljuvligt att hon är så intresserad av hushållssysslor och matlagning.

farsdagslunch1

Det blev alltså ugnslax i gräddsås, med blomkålsmos och grönsallad till farsdagsmiddag idag. Barnen åt också kokt potatis till.
Ugnslaxen lade jag i en form, och saltade den med mitt egengjorda ört-havssalt. Stekte laxen i ugn en stund, innan jag sedan hällde på grädde, purjo och citronsaft.

Den kokta blomkålen mixade jag med smör och en skvätt grädde, och saltade till passlig smak.
Det blev en riktigt god middag, om jag själv får säga. Speciellt då jag så sällan gör fisk.

Efter att värsta matkoman lagt sig en stund, var det dags för efterrätten jag gjort tidigare på dagen. Hittade igår kväll ett recept på LCHF chokladpannacotta som jag tänkte testa.

LCHF chokladpannacotta
LCHF chokladpannacotta

Receptet hittade jag på 56kilo.se, närmare sagt här.

Detta var en helt god, men mycket mäktig dessert. Det blev fyra glas av en sats, och portionen var mer än nog per person. Pannacottan blev ganska tjock, så man kunde kanske prova med att lägga ett gelatinbland istället för två nästa gång.

Pannacottan dekorerade jag med spritsad grädde, några blåbär samt hallon.

Juryn var lite delad denna gång; sonen gillade inte alls, medan resten av familjen gillade. Dottern blev så mätt, så även om hon tyckte om den orkade hon inte med hela.

Men absolut värd att pröva på!

Kommentera

