Trötta barn och ilskor

Idag slutade jag kl 16 från jobbet, och åkte direkt till eftis och förskola efter dotter och son. Båda var på gott humör, och glada över att de ska få lekkompisar på besök idag. 

Dottern hjälpte mig att tömma diskmaskinen, och sonen lyssnade på musik. 

Men helvetet bröt ut då sonen insåg att han inte kommer att få spela på playstation idag. Vi har försökt undvika att ha dessa arma spel igång dagligen, med den enkla orsaken att sonen kunde sitta i flera timmar, dygnet runt, och spela om han skulle få välja. Hittills tycker jag ändå att riktig lek och vänner alla gånger går förbi alla spel. Förutom kanske sällskapsspel i form av brädspel då. 

Nu har jag ju ingen annan att skylla än mig själv, då jag de senaste dagarna varit lite slapp med att följa våra regler här i huset. Vi hade nämligen ganska bra ordning tidigare att vi lämnar tv-spelande till veckoslut, och har paus på vardagarna. Men nu har det lite spårat ur. 

Idag hade då alltså sonen räknat med att han får spela, medan jag tänkt det motsatta. Och som han blev arg!  Han försökte på alla olika tänkbara sätt få sin vilja igenom. Genom att gråta, hota, skrika och muta. Men denna moder gav inte vika till alla dessa krokodiltårar, utan han fick stå sitt kast denna gång. Men det tog sig en liten timme innan han lugnade ner sig, och denna moders huvud sjunger nu halleluja. 

Tänk att ett ynka tv-spel kan ställa till med en sån scen! Huhhu. Men, hur som helst: det blev 1-0 till mamma!

IMG_2869

2 reaktioner på ”Trötta barn och ilskor

  1. Här har vi också stridit med sonen då han var yngre..ang Playstation spelandet då. Det var så länge han gick i lågstadiet. Numera är han 17 år o går andra året i gymnasiet..läxorna tar sin lilla tid nuförtiden så det blir inte så mycket spelande…

Kommentera

