Det här med målarböcker för vuxna

Man har på flera håll fått läsa om målarböcker för vuxna, och stött på olika böcker i bokaffärerna den senaste tiden. Dottern har i dagarna fått jultidningskataloger hem från hela tre (!) bokförlag, och även i dessa finns det målarböcker till salu. 

Jag har dock inte sett mig själv som en färgläggare i böcker, även om det kanske sett trevligt ut på bild då man bläddrat sig genom instagram eller olika bloggar. 

Hur det nu kom sig så lyckades min nästan 8-åriga dotter ändå lura mig att köpa en i helgen då vi besökte bokaffären pga helt andra orsaker. 

  
Hem fick jag alltså Johanna Basfords Hemliga trädgården, där man förutom färgläggning även kan rita klart ofärdiga delar av trädgården. Dessutom finns det uppräknat i början av boken olika kryp och djur samt deras antal, som man kan hitta i boken vartefter man färglägger. Känns det som en omöjlighet att hitta dem, finns även ett facit i slutet av boken. 

  
Nu måste jag väl erkänna, att det faktiskt är riktigt kul och avslappnande att sitta och färglägga i den hemliga trädgården. Man slappnar liksom av på ett underligt vis. 

  
Barnen har också varit väldigt ivriga över detta. De har själv också färglagt bilder i boken, och hejat och gett komplimanger åt varandra och mig. Flera gånger sa dottern igår åt mig: ”mamma, du målar så fint! Det har jag inte vetat, då du aldrig målat i målarböcker förut! ” 

Kan väl erkänna att jag inte anser mig själv som den konstnärliga typen vad beträffar att rita och måla, så hon har väl helt rätt i det att hon knappast sett mig måla så många gånger förut. 

  
Kolla förresten in dotterns smarta penfodral! Hon fick den i julklapp förra året, och det är sambons brors fru som sytt den. Den är helt superpraktiskt! Man får många pennor att rymmas, och i det lilla facket med dragkjed kan man förvara t.ex. penvässare och sudd. Då man använt den klart är det bara att rulla ihop hela paketet. Återvinning då det är som bäst. Smart!

  

6 reaktioner på ”Det här med målarböcker för vuxna

    1. Jo det visade ju sig vara helt motsatsen än vad jag tänkt från början. Känns skönt att avsluta dagen med några penndrag i boken. Faktum är att jag igår kväll hade svårt att sluta då jag skulle lägga barnen. 😂

    1. Jo det är avkopplande då man ger sig tiden. Stormgillar penalen jag med! Önskar mig i smyg en likadan, men får antagligen nöja mig med att låna dotterns ibland… 😉

Kommentera

