Hur går det för mig?

Nu är jag på min tredje vecka av LCHF, och tänkte göra en liten mellanrapport hur det har gått för mig. 

Har jag hållit mig till kosten?

Ja. Jag har hållit mig till kosten, och är faktiskt ganska förvånad hur lätt det gått. Trodde först att jag kommer att få det svårt på jobbet, då det där kan finnas sådant som frestar. Men det har inte varit ett dugg svårt. Ifall maten varit sådan som inte passar mig, t.ex. någon pastarätt, har jag haft mat med hemifrån. Efterrätter är lätta att skippa, så de medför inga problem heller. 

  
Detta var min frukost idag; äggröra med créme fraiche, citronpeppar, salt samt några miniplommontomater. Kaffe på det och ett stort glas vatten. 

Har min allergi blivit bättre?

Vad gäller min allergi kan jag säga att mina händer är bättre, om än det kan uppträda utslag och sprickor nu som då. Får nog oberoende smörja in händerna flera ggr om dagen ännu, så helt bra är det inte, men bättre. Mycket har förstås med hur mycket vatten jag utsätter mina händer för.

 Det som lite gör mig ledesn är mina utslag jag har på andra delar av kroppen. Förhoppningsvis får jag dem också i sjack ännu. 

Har jag gått ned i vikt?

Nu har jag svårt att avgöra i kilon vad som hänt med min kropp under dessa veckor. Orsaken är att jag inte från början ägt en våg. Eller rättare sagt var vår våg sönder, så ingen startvikt har därför dokumenterats. Men, vad jag kan avgöra är hur mina kläder sitter på mig för tillfället. Mina byxor är plötsligt inte trånga längre, utan snarare på lösare sidan. Testade på skoj en skjorta med knappar jag inte på sistone kunnat använda då den varit så spänd – hör och häpna, den var passlig nu! Känner också att min mage blivit mindre, främst i midjan och partiet under bröstet. Jag har börjat få former igen, jag är inte en enda degklump längre. 

Så något har ju hänt, helt tydligt. Och det ger mig extra energi och motivation!

Vad göra vid sötsug?

Jag gillar att jag inte konstant är hungrig, utan håller mig mätt mellan de olika måltiderna. Inget specifikt sötsug har jag heller haft. Om ett sötsug mot förmodan kommer, har jag ett vapen i bakfickan – ostskiva med smör och t.ex. gurka. Dvs Pålägg Utan Macka. Det stillar suget garanterat. 

Förövrigt är jag mer energisk, sover bättre och mår bättre överlag. Känner mig inte lika plufsig och svullen, och trött som tidigare. Övervikt har jag ju en massa ännu, but I’m working on it. 

Läser också ganska mycket om LCHF, tips och diskussionstrådar. Det får mig att orka hålla motivationen uppe. 

Dessutom skaffade jag mig igår en ny våg, så nu kan jag följa med vikten bättre. Höll visserligen på att dö då jag såg resultatet på vågen, men det är en annan historia…

7 reaktioner på ”Hur går det för mig?

    1. Tack Karin! Jo på ett vis är det nästan roligare att märka att man gått ner i vikt genom att kläderna plötsligt är lösa / passliga istället för att stirra sig blind på kilona. Men det är också roligt att faktiskt hålla koll på hur mycket man gått ner. Har hemskt svårt att avgöra nu, vilket är lite synd. Men, jag fortsätter i samma stil så hoppas jag på att få mer bra resultat! 😉

  1. Heja Bebbe..Bra jobbat och skit i kilona! Vill du verkligen se siffror ändras, så mät istället runt midja, armar, ben. Men siffrorna ska du inga bry dig om, huvudsaken är att du mår bra 🙂 Kram

    1. Tack Jenny! Har mätt runt midjan, men inte det heller från början. Men det är som du säger, huvudsaken att man mår bra. Det är lustigt, även om det ännu är fråga om en väldigt liten förändring, så känner man sig mycket bättre redan nu. Kanske självförtroendet som blir bättre, vem vet 😜

  2. Grattis! Roligt att det fukar för dig! I början brukar det nog gå snabbt eftersom det mest är vätska som försvinner. Om det börjar gå lite trögt sen vid något skede så skall du inte misströsta, för det är helt normalt. Själv undviker jag vågen eftersom det kan kasta så från dag till dag, men man kan ju bra väga sig en gång i veckan. Lärde mig på kostrådgivarkurs att de som följer med sin vikt är de som får bättre resultat. Midjemått någon gång nu och då och att märka att kläderna börjar sitta bättre tycker jag också att är ett bra sätt att mäta sina resultat.

    1. Tack! Tar det med ro det där med vikten, man blir bara stressad över att stirra på de där siffrorna på vågen. Mest ville jag väga mig för att kunna jämföra vikten om säg 2 månader. Det blir intressant. Mest vätska är det förstås som försvunnit, men kul är det att plötsligt få på sig kläder igen som varit väldigt spända. 🙂 det är bara att köra på!

Kommentera

