LCHF

Som ni kanske minns så skrev jag tidigare om mina allergier och att jag tänkte prova på att lämna vetemjölet bort från kosten, bara för att kolla om det har någon inverkan på min hälsa. Inlägget hittar ni här

Ganska snabbt efter det beslutet, bestämde jag mig att ännu gå ett steg längre, och börja med LCHF-kost. 

Har för 2-3år sedan provat smått på det, men gjorde det inte helhjärtat då, vilket förstås inte var så smart då det väl begav sig. Men av någon anledning har jag fått en ny puff i rätt riktning och känner mig mer taggad än förr. 

Jag visste att om jag ska genomföra detta så behöver jag nån form av stöd. Förutom familj, vänner och arbetskompisar (som förresten stöttat mig super!) så bestämde jag mig för att bli medlem hos Kostdoktorn.se. Har hittills beställt på nyhetsbrev därifrån i säkert tre år, så steget var inte så stort. Som bäst är jag medlem på prov i 30 dagar, därefter får jag bestämma mig om jag vill fortsätta och börja betala medlemsavgift eller inte. 

Hittills har jag haft mycket nytta, så tror det lutar mot att fortsätta. 

  
Vad jag vill med denna diet, eller kanske rättare sagt livsstil är att jag skulle bli friskare, vad beträffar mina allergier, och förstås att få bort min övervikt. Jag är trött på att vara trött, på att känna att inga kläder går på, på att man vrider i sig en massa skit rent ut sagt. 

Jag hoppas att denna goda drive fortsätter i samma stil som nu. Har du erfarenhet av LCHF, eller varför inte några tips och råd på vägen – var inte blyg med att dela med dig! Tar med öppna armar emot. 

Och den som blir intresserad av LCHF – kika in på kostdoktorn.se! Även som ickemedlem kan man ta del av vissa tips och råd. 

Peppa mig gärna, det kan behövas. 😉
Och för den som undrar är detta INTE ett sponsorerat inlägg. 

4 reaktioner på ”LCHF

  1. Jag åt lchf i 3 år, men skippade det nu för jag ville njuta mer av maten. 😉 kanske inte så mycket pepp, men har du frågor och vill ha tips på god mat så har jag nog lagat många recept under min lchf kategori. Och har en bok av katrin zytomierska med lchf recept för hela familjen om du vill köpa 🙂

  2. Vi började med LCHF vintern 2011. Och det gav resultat genast, Anders tappade 30kg på 5 mån! Själv gick jag ner ca 8kg men målet va inte för mig att gå ner utan att stödja honom. Och det funkade för oss båda 🙂 Vi insåg att det här är ett sätt att äta som passar oss, och speciellt A som inte verkar klara av socker o kolhydrater alls! Men visst har jag ”fuskat” av o an sen dess. Tyvärr! Speciellt de vecko han är borta har jag svårt att hålla mig borta från butikens glassbox. Och speciellt förra året då jag va gravid med Björn så hade jag jättesvårt att vara strikt.

    Jag rekommenderar nog detta sätt att äta, egentligen bara pga mina egna erfarenheter. Det finns massor av bra bloggar och receptsidor,mera nu än för 4-5 år sen.

    Tycker du är superduktig som gör det här! O jag hoppas att det ger resultat, inte bara viktmässigt men också för dina allergier.
    Kan tipsa om en app som jag använder ganska ofta, LCHF köket. Där finns bra och roliga recept, allt från frukost till desserter o bröd.

    Lycka till Bebbe! Och kör hårt!!

    🙂

    1. Tack Karin! 30 kg, det är ju helt insane! Jag ska definitivt köra hårt. Hittills har det gått bra, över förväntan faktiskt. Har jättebra stöd både privat och på jobb, och det gör mycket. Själv har jag dock ingen våg jag kan kolla ens min startvikt, så jag får mäta med kläderna istället. Risken finns också att jag skulle bli fixerad på kilona och väga mig konstant, om jag hade en våg till förfogande.

      Det där att inte hålla strikt då gubben är borta är väldigt förståeligt. Det blir ju så intensivt hemma också då du har små barn. Så var snäll med dig själv.
      Gubben här hemma har också blivit intresserad, så det verkar som att han också tänkte köra Lchf.
      Och den där appen ska jag kika in, tack för tipset!

Kommentera

