Modifierad banoffee-kaka

Till morsdag gjorde jag en banoffee-kaka , men istället för banan använde jag mig av hallon. Så kanske det då blev en halloffee-kaka istället? 😉

Banoffee

Jag använde mig av:

  • 200g smält smör
  • Lite under en förpackning digestivekex
  • 2 burkar kondenserad mjölk (kan även räcka med en, blir då bara ett mindre lager toffeefyllning
  • ca 3 dl vispgrädde
  • ca en påse frysta hallon
  • riven choklad
  • färska jordgubbar

Denna kaka är väldigt enkel att laga, men behöver lite tid. Botten samt toffeefyllningen kan med fördel lagas dagen innan – så gjorde jag denna gång. 

Till kakbotten smulade jag digestivekex som jag blandade med smält smör. Bottnet läggs i en kakform med uttagbart botten som är täckt med bakplåtspapper. Lägg bottnet i kylen för att stelna.

De oöppnade konservburkarna kondenserad mjölk kokas i tre timmar i en kastrull med vatten. Då det kokat klart har man sedan en god toffeefyllning klar. Håll koll på kastrullen och se att det hela tiden finns tillräckligt med vatten i den!

Då man kokat konserverna med kondenserad mjölk klart, låter man burkarna svalna en liten stund, så mycket att man kan öppna konserverna (försiktigt, den heta såsen kan stänka då man gör första hålet med konservburksöppnaren.).

Den varma fyllningen hälls över kakbottnet, och jämnas ut med t.ex. en sked.

Egentligen ska alltså kakfyllningen bestå även av banan, men eftersom det blir väldigt sött med både banan och den söta toffeefyllningen, så känns hallon som ett säkrare och fräschare alternativ.

jordgubbar

Såsen läggs alltså på kakbotten, därefter lägger man hallonen (använde mig av frysta hallon, direkt tagna ur frysen) ovanpå denna sås.

 Innan jag lade på hallonen flyttade jag kakbottnet till ett kakfat. Det går ganska lätt att flytta, och känns det som om toffeesåsen fastnat i kanterna är det bara att t.ex. med en kniv lätt skära runt hela kakan innan den flyttas. 

På jobbet testade vi med att tina hallonen före, men då började de rinna väldigt mycket. Nu lämnade jag ca 1cm vid kanten runt hela kakan utan hallon för att på så vis också minimera risken till att det börjar rinna.
Kakskärning
Själv valde jag att bara lägga grädden ovanpå utan att spritsa, och denna gång dekorerades den med riven choklad samt färska jordgubbar. Ta ut kakan ur kylen en stund innan servering så går det lättare att skära den.
banoffeekakan
Skuren

Bara en liten kakbit blev det kvar efter morsdagskaffet, så kakan fick klart godkänt.

5 reaktioner på ”Modifierad banoffee-kaka

    1. Ja den här kakan är supergod! Mäktig, men god. Och själv tycker jag att den var lätt att laga, bara man har de där tre timmarna tid att hålla lite koll på kastrullen. Rekommenderas!

      1. Precis. Ska absolut testas 🙂 Annars, så finns det färdig kokad kondeserad mjölk på burk.. jag brukar köpa dem på Halpa-Halli.

  1. Ååh vad det ser gott ut! Har länge tänkt att jag borde testa på banoffee men har dragit mig för att koka mjölken. Tre timmar liksom. Men den som väntar på något gott väntar väl aldrig för länge. Eller hur var det? 😉

    1. Ja den är helt suverän denna kaka. Och det där kokandet gör man sådär vid sidan om annat. Kokade själv på kvällen då jag visste att jag inte plötslig måste gå ut el dyl, och tillika gjorde jag bottnet. Det enda som man faktiskt måste hålla ett öga på är att vattnet inte tar slut i kastrullen. Prova bara! Har smakat denna kaka både med banan och med hallon, och jag föredrar verkligen hallon. Och jordgubbarna var pricken på i!

Kommentera

