What Does The Fox Say?

Under detta veckoslut har jag bland annat varit hundvakt åt min mammas hundar, medan hon själv är ute och reser i vida världen. Förstås hade jag kameran med mig då hundarna Ringo och Mango och jag styrde våra steg mot skogen. 

Med mig i fickan hade jag lite hundgodis, just in case, ifall jag var tvungen att lura hundarna till mig av någon orsak. Detta var Mr Ringo väl medveten om, och glömde därmed bort att springa och vara vild och fri ute i skogen. Där stod han, likt en staty, och funderade över när följande bjudning skulle ta plats.  

 Har du kex, eller? 

Nåväl, jag fick hundarna att springa och röra på sig, och då vi kommit en bit in i skogen fick jag syn på en hjort. Den hade också lagt märke till oss och satte benen på ryggen. Det enda jag hann se var den vita bakändan som sprang djupare in i skogen, så fick dessvärre ingen bild på den. 

Då vi gått halva av vår skogspromenad tog vi en liten sittpaus. Fåglarna sjöng så det nästan ekade i skogen, och det var jätteskönt väder. Plötsligt hörde jag en kvist som knakade. Tänkte först att det var hjorten som kom tillbaka. Men istället fick jag syn på en lurvig kompis, dvs Mr Fox! Den märkte inte oss, så jag hann ta några bilder. Antagligen var det kameraljudet som fick dess uppmärksamhet, för plötsligt lyfte den huvudet förvånat upp, och blev och stirrade på oss en god stund. 

  
What does the fox say? Den här foxen sa nog ingenting. Hade däremot stirrningstävling med oss.   

Väntade att hundarna skulle reagera på något vis, men nehej. Dessa två vakt/jakthundar satt i all sköns ro och stirrade tillbaka. Eller kanske njöt av solen, vad vet jag. Ja och Ringo stirrade förstås på mig och min godisficka. 

  
Efter skogspromenaden gick vi ännu ner till vår strand. Nu kan man nog inte längre säga att våren är på kommande. Den är här NU.  

  

Mango vågade till och med att (nästan) ta sig ett dopp. Efteråt torkade hon sig på mina kläder, förstås. Ringo som annars inte brukar simma, vadade också en bit och drack av det saltiga vattnet. 

  
Ja och titta, gullvivorna blommar! 

  
  
Vinbärsbuskarna slår just precis ut, och det har börjat växa gräs på jordkällartaket. Denna tid är så härlig, tycker jag!

Hur långt har våren kommit hos Dig?


Kommentera

