Observationer i naturen

efter att ha varit på landet i dagarna tre, fick man ta del av vad naturen har att bjuda på. Inga större exotiska djur denna gång, men nog en och annan mindre figur.

  

  

Svanarna är helt tydligt på gång. På väg mot svärföräldrarna såg vi en massa svanar som mellanlandat. Flest såg vi på en åker, där säkert ett 20-30tal tagit sig en paus. Tyvärr var dessa ovan så långt borta att jag inte fick bättre bilder, trots att jag använde mitt längre objektiv. 

  

Ännu var det is på alla insjöar, endast vaken för svärmors vinterbad stod öppen. 

  

Några hackspettar huserade också vid fågelbrädet. Denna bild är tagen genom köksfönstret. 

  

Domherrar har jag inte sett på länge! Undrar om vi i södra Finland har för milda vintrar eller varför de inte syns till längre. Men nu var vi ju lite högre upp i landet, och där tycks de synas lite oftare. Senast idag fick fågelbrädet besök av Herr och Fru Domherre. 

  

  

Känner att våren är på antågande. Ännu saknar jag lite grönt i naturen, allting känns ganska grått och färglöst för tillfället. Spciellt om solen lyser med sin frånvaro. Men snart börjar nog mössöronen spricka upp!

Kommentera

