Tips på enkel mat-Fruktbroiler

Igår gjorde jag mat för hela skaran på 19 personer hos svärföräldrarna. Det fick bli fruktbroiler, som förutom att den är god även passar in så här till påsk. 

 

Det här receptet har jag fått från mitt jobb, och jag har aldrig faktiskt gjort denna rätt för mindre än 16 personer – så har du många gäster på besök passar detta ypperligt. Men går förstås lika bra att göra i mindre mängder. 

Det du behöver är grillad kyckling, hel. Normalt brukar jag köra med färdiggrillad från mataffären. Igår däremot grillade vi undantagsvis kycklingen själv, eftersom affärernas påsköppethållningstider lite strulade till det. Använde oss av vanliga kycklinglår (marinerade), och det funkade precis lika bra. Lite mer jobb att få bort köttet var det kanske, men smakmässigt lika bra. 

Förutom kyckling behöver man purjo ( som man fräser lite lätt först), vindruvor som halveras, inlagd persika som tärnas, smetana, matlagningsgrädde och auraost som smulas. Den enda kryddan jag använde mig av var curry. 

Riv det grillade kycklingköttet i passliga bitar (med fingrarna), och lägg alla ingredienser i en smord ugnsform. Jag lade purjon längst ner och auraosten högst upp, och till sist hällde jag grädden på. Gräddas i ugn i ca 200 grader, tills det fått fin färg och är genomvarmt. 

Serveras med ris och en god sallad. 

  

En supergod och enkel rätt att laga! 

Kommentera

