Påskkärringar

På palmsöndagen har många finskspråkiga som tradition att gå runt som påskhäxor. Själv är jag van att gå på påsklördagen, men så kommer jag också från ett helt svenskspråkigt hem. 

Våra barn är ju tvåspråkiga, så för dem är det i princip ingen skillnad vilken dag de häxar. Även om det där med språket kanske nu inte är så relevant i påskhäxeriet.

Oberoende så brukar det lite variera år för år vilken dag barnen klär ut sig som påskhäxor. Och den enkla saken som styr för varje år är huruvida vi är hemma över påsk eller inte. I princip går barnen som häxor på palmsöndag om vi reser bort över påsken, och på påsklördagen om vi är hemma.

 

I år är vi bortresta, så barnen förvandlades idag till påskhäxor med kaffepanna och påskris. Eftersom det är palmsöndag fick de idag säga den finska ramsan ”virvon varvon…” till de som de besökte. Helt fint att de får lära sig den finskspråkiga traditionen också då deras halva släkt ändå är finskspråkiga.

Själv minns jag att man bara önskade glad påsk, och alla gånger hade man inget med sig ens till den man besökte. Det var kanske inte tradition då.

Hurdan tradition har ni? När klär man ut sig till påskhäxa / påskkärring? Har man med sig ett kort eller påskris? Sägs någon ramsa?

 

Våra barn brukar besöka endast bekanta, dvs inte så väldigt många hushåll. Ändå blev kaffepannorna överfulla. 🙂

 

 

  

  

6 reaktioner på ”Påskkärringar

  1. åh, nostalgi! Jag kommer inte ihåg att vi gav påskkort eller liknande.. Däremot brukade vi kasta in julkort på lillajul hos grannarna (det var dock väldigt viktigt att INTE bli sedda, det skulle av nån anledning förbli en hemlighet vem julkortet kommer från), så kanske det kunde duga som försenat tack..? 😉 Några ramsor känner jag inte heller till, det var nog bara glad påsk.

    1. Aha, det där med julkorten var nytt för mig. 🙂 på Åland vet jag dock att man sopar ut julen. Men där går man väl inte lika mycket som påskhäxa, vad jag vet. Men ja, vi sa nog bara glad påsk och väntade på att få något gott i kaffepannan. 😄

  2. Jo, påsk kort hade vi också 🙂 Min mamma är finskspråkig o pappa svenskspråkig. Bodde ju i Terjärv, så för oss blev det på påsklördagen vi klädde ut ut oss. Bor ju nu i Esse o här går barnen på påsklördagen. Men våra barn är så stora så dom går inte mera….

    1. Ja precis, påsklördagen är jag också van med. Men det är nu först med familjen samt då sambon är finskspråkig som det här med häxandet på palmsöndagen som blivit aktuellt, samt en möjlighet om det inte passar på påsklördagen. 😊

  3. Kommer ihåg att vi nog gjorde kort också som vi gav. Men oftast blev det typ 3 fina kort och 27 slarvkort…

    Jag tycker det är fint att ni också håller på de finska traditionerna, det är ju ändå i Finland vi bor. Råkade på en typ här om dagen igen som tyckte det var så rysligt ”fel” att gå på palmsöndagen, då den ”riktiga” dagen är påsklördagen. Suck. Bra att barnen får lära sig från början att folk har olika traditioner, så de inte som 50-åringar behöver gå och kläcka ur sig om rätt och fel 😉

    1. Jo har alltid tyckt att barnen ska känna till de olika traditionerna. En annan sak som vi har olika vid påsk är det där med påskharen. Jag är van med att lägga fram mössan innanför ytterdörren på kvällen och så har påskharen varit under natten och hämtat påskägg. Min sambos familj däremot har ingen sådan tradition utan påskharen har istället gömt ägg som alla tillsammans sedan letar efter. Sen beror det på var vi är geografiskt under dessa högtider, vilken tradition vi gör just det året. Vi tar seden dit vi kommer så att säga 😄

Kommentera

