Quality Time med Sonen

Det blir alltför sällan egentid med bara ena barnet, även om man vet att borde göra saker tillsammans på tumis oftare. Idag passade vi därför på att med sonen ordna lite extra kvalitetstid tillsammans.

Dottern är fortfarande på sportlovsläger, och ska avhämtas idag eftermiddag. Egentligen har vi med sonen haft kvalitetstid i nästan tre dagar nu, då far i huset också är på jobb om dagarna. Det har faktiskt varit riktigt skönt för oss båda två.

Att vi just idag skulle göra något extra tillsammans sonen och jag har jag planerat sedan förra veckan. Sonen har aldrig förut varit till en riktig frisörsalong och fått håret klippt, så jag tyckte det började vara så dags. Hittills har alltså en väninna (nog utbildad frissa) eller jag klippt hans hår.

Ni kan ana att vi hade en lite spänd son som väntade på sin tur att bli klippt.
nyafrisyren2
Hans hår hade blivit jättelångt och övervuxet, så det fanns till och med utrymme att fixa till en frisyr åt honom. Och slutresultatet blev jättefint! (Vilket egentligen inte förvånar mig alls, från Cuts N Loxx går man alltid hem nöjd!)
Nöjd var även lillkillen.
Nyafrisyren1
Jag hade också lovat att vi skulle gå och köpa ett par nya vinterkängor åt honom, eftersom hans gamla nästan höll på att ordagrant falla i bitar. Tur nog hittade vi ett par riktigt snygga blå vinterkängor, dessutom med 50% rabatt! Nästan för bra för att vara sant.
Efter både friserandet och skoshoppandet passade vi ännu på att ta oss en fika på lokala Café Axo. Hade ett mycket nöjt fikasällskap med mig.
nyafrisyren3

Måste igen en gång försöka skärpa mig vad gäller kvalitetstid med barnen. Det är så viktigt, både för barnen och föräldrarna. Och det behövs ju egentligen inte vara stora grejer man gör tillsammans. Så länge man gör saker tillsammans.

Hur brukar ni ordna med kvalitetstid med era barn och vad brukar ni göra? Berätta gärna!

3 reaktioner på ”Quality Time med Sonen

  1. Så mysigt!! Nu har jag ju ännu så små barn, men nog känns det redan av det där att lägga all fokus på ett barn. Just nu får storebror lite kvalitetstid p

    1. Fint, det blir kvalitetstid på ett naturligt sätt då Sandra. 🙂

      Det är lite utmanande att alltid hålla i minnet viktigheten med kvalitetstiden, speciellt då vårt äldre barn redan till naturen tar mer plats. Sonen kan lätt lite ”falla i glömska”. (Låter nog hemskare än vad det i praktiken är…)

      Då när vardagen sätter igång (vi har nu sportlov) har sonen iaf varje onsdag kväll tid med nån av oss föräldrar, medan dottern är på hobby. Likaså en timme varje lördag av samma orsak. Men annars tycker jag det kan kännas svårt i mitt mammahjärta att bara ta ena barnet med sig då det andra sedan blir så ledsen. Dessutom då vardagskvällarna känns så korta.

      De är relativt nära i ålder (1år 9 mån), men sonen är ändå så liten i jämförelse med dottern som växt till sig något nu då hon börjat skolan. Hon har börjat få ta mer ansvar, vilket sonen i sin tur inte riktigt förstår varför.
      Nåja, lite tankar som blev till en uppsats, hoppas du begriper dig på mitt svammel 😉

Kommentera

