Nattningsprocedurer

Det finns säkert inte många föräldrar som kan säga med handen på hjärtat att deras barn aldrig krånglat då det gäller att lägga sig på kvällen. Har ni inte ännu kommit så långt, så trust me, den dagen [eller kvällen] kommer.

Vi har haft våra ups & downs vad gäller nattandet av våra barn också. Ibland känns det väldigt utmanade att barnen sover i samma rum, speciellt då de är på det humöret att de sätter dövörat till, och bara busar och skojar istället för att lugna ner sig. Vår son på 5 år bland annat kan vara en riktig pajas om de så vill sig. Och 7-åriga dottern är inte långsam att haka på dessa cirkuskonster om hon bara är på det humöret. Och då de en gång kommer igång är det svårt att få slut på det hela. Ja, ni vet hur det kan bli.

Vi turas om me nattandet, barnens far och jag. Varannan dag han, varannan dag jag. Det har vi kört med det redan en längre tid. Knasigt kan någon tycka, men det har funkat bra för oss. Självklart följer vi inte slaviskt detta mönster, har någon av oss något annat program nån kväll så lägger förstås den andra föräldern barnen oberoende nattningstur.

Detta system började vi med av den anledningen att barnen i ett skede var väldigt mammiga, och hade bara velat att jag skulle lägga dem. För mig däremot är det viktigt att barnen också kan läggas av andra än mig, eftersom jag kanske inte alltid är tillgänglig. Därav kom vi på detta. På så vis visste barnen också vem som nattar dem vilken kväll, så undvek vi onödigt skrik och bråk. Det känns också ibland skönt att veta att jag på min ”lediga” kväll med gott samvete får slänga benen på soffan och t.ex slötitta på TV, om jag så vill.

Rutiner försöker vi hålla fast vid, även om sambons och mina nattningsrutiner avviker en del från varandra.

Just mitt inne i en fas där barnen, speciellt sonen, hade svårt att lugna ner sig, kom jag på ett sätt att lugna ner situationen. Jag har nämligen nu kanske sedan sommaren, efter att ha läst god natt sagan, masserat ( slätat ) barnens ryggar, huvud etc en stund i tur och ordning för att lugna ner dem. Jag börjar alltid med sonen, eftersom han oftast är tröttast och behöver tid att varva ner. Många gåner somnar han innan jag masserat honom färdigt.

Vid jultider började jag dessutom tillika spela upp avslappande julmusik som jag hittade på Spotify, och detta visade sig barnen gilla jättemycket.
Nu efter jul har vi kört Spotify-listor med inget mindre än klassisk musik på piano, som t.ex Debussy.

Det roliga är att barnen tagit detta som en kvällsrutin de har med mig och man ser att de verkligen njuter av att bli masserade till denna musik. De har redan flera favoritlåtar som de vill höra om och om igen, men bara vid nattningssituationen, inte annars. Låter jag nån kväll bli att massera är sonen snabb att påpeka att det är något som fattas.
För sonen som annars föredrar rock-musik, är detta en ganska stor men bra kontrast.
Det bästa är att vid 9/10 nattningar går det lugnt till, mycket tack vare denna rutin vi skapat tillsammans.

Hur ser era nattningsprocedurer ut? Har ni några speciella rutiner?

Denna Canon in D, är dotterns favorit. Hon har önskat sig att jag någon gång skulle lära mig den på piano så jag sedan kunde spela den för henne. En utmaning jag ska fundera på.
Denna version är inte helt identisk med den vi brukar lyssna på, men något så när.

Kommentera

