Crème Brûlée

Fick i julklapp en gasbrännare, som man bland annat kan användas till att bränna den sockriga ytan på Crème Brûlée.
Har länge tänkt på en brännare till mitt kök, men aldrig förmått mig köpa en, så denna kom väl till pass.

Har varit ivrig att testa denna nykomling till huset, så därför gjorde jag igår en sats Crème Brûlèe. Det var verkligen år och dar sedan jag senast gjort en sats, så kände mig lite ringrostig.
Kollade runt på nätet efter recept och bestämde mig sedan att göra enligt Leilas recept. Där ska inte smeten upphettas innan, som jag alltid tidigare gjort, utan allting bara blandas ihop, och sedan häller man smeten i formarna.
I ugnen hade jag dem sedan i lite på två timmar i +- 95 grader.
Har varmluftsugn, så temperaturen svajade lite upp och ner. Hade en temperaturmätare inne i ugnen som tjöt till som en varningsklocka då temperaturen kom upp till 97 grader, så jag kunde vara på givakt och kolla att det inte blev för hett i ugnen. Över 100 grader fick det nämligen inte bli.

Inget vattenbad behövdes heller, så tyckte detta recept definitivt var värt att testa!

Eftersom jag inga CB-formar äger, trodde jag, använde jag mig istället av kaffekoppar. Ni kan tänka er hur dum jag kände mig idag då jag skulle ta brännaren fram från sin förpackning och fick se att det i samma förpackning fanns fyra porslinsformar. Oh well, de får vänta till nästa gång.

Hade mina CB:n i kylskåp över natten och idag var det sedan dags för att göra slutfinish och äta upp dem förstås.

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/106/33116138/files/2015/01/img_2245.jpg

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/106/33116138/files/2015/01/img_2246.jpg

Åh vad goda de var! Hade helt glömt bort hur god efterrätt det är! Så rekommenderar definitivt Leilas recept. Klick!

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/106/33116138/files/2015/01/img_2247.jpg

Detta blir verkligen en favorit i vårt hus!

2 reaktioner på ”Crème Brûlée

  1. Alltså muuums! Kanske världens godaste efterrätt! Har alltid velat prova laga själv och funderat på att skaffa en brännare. Vad annat kan man göra med brännaren förresten?

    1. Ja alltså det var sååå gott! Verkligt enkelt och bra recept!

      Jag har nångång gjort dekorationer av apelsin- eller citronskivor. Man doppar dem i socker och bränner sedan dem med brännaren så sockret karamelliseras. De blir riktigt fina! Passar både till riktigt mat eller efterrättsdekoration.
      Har också läst att man kan tända marshaller med en brännare. Ganska logiskt då man tänker efter, för det brukar ju ta evigheter att få dem och brinna.
      Till karamellisering och flambering av mat kan också dylik brännare användas till.

Kommentera

