Självständigheten

På fredagen firade vi självständighetsdagen i förskott på jobbet. Jag jobbar alltså på en dagcentral för personer med minnessjukdomar.

Det blev skål, nationalsången, dans och självständighetslunch på menyn. Då man riktigt tänker efter så känns det ganska otroligt att vi ännu har krigsveteraner bland oss som upplevt krig och dess hemskheter, och försvarat vårt land och överlevt. En dag som självständighetsdagen känns säkert stort för dem. Och kanske väcker många minnen. De har gått igenom saker vi knappt kan föreställa oss om. Saker och ting som fortfarande förekommer i andra delar av världen.

Vår stad har nyligen tagit emot ett tjugotal Syriska flyktingar. Och jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig vad dessa personer varit med om. Men jag är glad att ens en liten bråkdel kan få det bättre, en ny start på livet så att säga.

Vad jag egentligen vill få fram är att vi får vara tacksamma över hur bra vi har det i detta land. Det kan lätt glömmas bort bland all missnöjsamhet och klagomål. Men vi måste komma ihåg, det finns alltid någon som kan ha det sämre ställt än jag. För nog har vi det ju sist och slutligen ganska bra ställt här i Finland, eller hur?

En riktigt fin självständighetsdag till er alla!

IMG_2015.JPG

IMG_2016.JPG

IMG_2017.JPG

2 reaktioner på ”Självständigheten

Kommentera

