Julklappar – secondhand eller nya?

Jag hör till dem som älskar att springa på loppis. Att hitta något för en struntsumma känns som en lottovinst, speciellt kläder till barnen, eftersom barnen växer så fort. Som för någon vecka sedan, då jag besökte församlingens Missionsbod och jag fyndade en regnrock och två skjortor åt dottern, samt två skjortor och en pengbörs åt sonen, allting för ynka 2,65€. Det kallar jag för lyckad second hand affär. För nuförtiden är det ju mer trendigt att gå på loppis, vilket det tyvärr också på flera ställen märks på priset. Som om folk lite missförstått det här med prissättningen. För en använd sak är ändå en använd sak, då kan man inte begära nästintill orginalpriset. Har tidigare bloggat om prissättningen, kolla här.

Det gläder mig ändå att folk går mer på loppisar nu, vilket i sin tur gynnar miljön. Men fortfarande slängs en massa fina saker bort, bara för att man inte orkar återvinna det. För jag tror det ofta har med orken att göra. Det är lättare att slänga saker på en släpkärra och föra till närmaste soptipp, än att föra till närmaste återvinningscentral. Verkar det som.
Så mycket fina saker vi stött på på soptippen. Nästan så man skäms litegrann för sina medmänniskor. I somras kom min sambo hem med fler fina möbler från soptippen. Lite fix, och så är de som nya.
Orkar man inte föra någon möbel eller dyl till återvinningscentralen, kan man med fördel också göra så här.
Och nu då vi närmar oss jultid så börjar man ju fundera på årets julklappar. En del är redan införskaffade, många ännu i tankestadiet. Fast jag ofta går på loppis, så har jag av någon anledning inte ofta köpt julklappar från loppis. Kanske för att jag tänker att de inte är till mig, och att kanske personen som får gåvan kanske inte är en loppistyp. Allting kan man ju inte hitta på loppis heller, eftersom det krävs en hel del tur i sådana fall.
I år har jag i alla fall tänkt om. I år köper jag julklappar även från loppis, om det råkar komma något passligt emot. Har redan fyndat lite på loppis, som jag tänkt ge i julklapp i år. Men tyvärr kan jag inte avslöja vad ännu i detta skede, eftersom det kan finnas långa ögon som läser min blogg. 😉
Har också kört på att göra julklappar själv, för att göra det mer personligt.
Hur tänker du? Köpa alla julklappar nya, eller även från loppis? Eller kanske enbart från loppis? Dela gärna dina tankar om ämnet.
Nedan några bilder på olika loppisfynd jag samlat på mig längs med åren.

IMG_1976.JPG
En lampa vi fyndat för något år sedan. Hänger nu i vårt lilla kök på vår sommarstuga.

IMG_1973.JPG
Favorit i repris. Takkronan i gjutjärn med plats för 10 ljus som nu hänger för sitt sjätte år i köket. Fyndat från ett bakluckeloppis på gården av en gammal bensinmack för 15€.

IMG_1975.JPG
Gamla vinlådor fyndade från soptippen. Fungerar numer som förvaringslådor i vårt vardagsrumsbord.

IMG_1977.JPG
Och så den urtjusiga hattlådan som jag köpte på ett loppis för något år sedan. Så hemskt billig var den dock inte, men kunde inte låta bli att köpa den. Passade dessutom fint med vår gamla kappsäck som vi fått av en bekant.

4 reaktioner på ”Julklappar – secondhand eller nya?

  1. jag köper nog julklappar och presenter på loppis ifall jag hittar någonting som riktigt skriker någon personens namn. i år har jag ganska långt försökt gå efter temat handgjort/begagnat när det gäller de julklappar som faktiskt är i form av föremål. ger också bort små presentkort på tjänster som jag sedan utför (till exempel hårklippning), vilket brukar vara uppskattat!

    1. Kort med tjänster låter inte så dumt! Fast jag borde nog då hitta på något annat än klippa hår, för vet med säkerhet att det inte skulle vara uppskattat, haha!
      Själv uppskattar man ju nästan mer hemgjorda presenter än köpta, mer tanke och kärlek i det hela då.

  2. Jag tycker absolut att man kan ge begagnat i julklapp. Barnen har flera år fått begagnade leksaker av kusin-familjerna och ofta är de mer attraktiva än annat. Också till födispresenter har de fått begagnat. Dessutom har vi vuxna skippat det här med gåvor åt varann vilket är mycket bra. Det som fattas i våra hem är ändå så specifikt att det är sånt man behöver skaffa själv. Ljus å servetter är ju ganska trögt i längden. Det jag mer och mer börjar förstå är varför folk ger blommor åt varann! 🙂

    1. Begagnat är bra! Vi har med sambons syskonskara med respektive flera år lottat ut vem som ger julklapp till vem. Så istället för att köpa julklappar till 6 personer, ger man en. Väldigt bra system! Till kusinskaran ( = 10 barn ) får man däremot köpa fritt.

Kommentera

