Den sjuka sonen

Det var ett tag sedan jag skrivit. Det börjar vara en hektisk tid igen, med mycket program. Men gillar ändå jultiden, jag är en riktigt julmänniska.

För tillfället dock är jag hemma med sonen, som är sjuk. Han har hård hosta, det skär i mitt hjärta varje gång han hostar.
Nätterna är värst, vi har haft riktigt obehagliga nätter hela veckoslutet. Man är rädd att han ska täppa sig på sitt eget slem. Spytt har han också p.g.a. hostan. Så denna natt, efter några få timmars sömn, fick jag nog. Det blir inte bättre. Nu har jag fått läkartid till honom om några timmar.
Det kan vara öronen som bråkar, för han hade ju öroninflammation för ca en månad sedan. Och jag vill ju inte att det ska bli infektion i luftvägarna, och än mindre lunginflammation.
Sonen har alltid haft krångel med luftvägarna då han är förkyld. Minns då han som 5 månaders baby hade hemsk hosta och tungt att andas, och vi åkte till hvc för att andas genom en spira. Senare fick vi sedan ventoline och en babyhaler, och besökte regelbundet allergidoktorn på Åbolands Sjukhus. Han hade också regelbunden astmamedicinering, flixotide, i några år, med paus över somrarna, då virusrisken var som minst. Men då han blev 3-4åring tyckte läkaren att det hade ”vuxit” bort och avslutade astmamedicineringen, och gav oss lov att ge ventoline vid behov.
Tror inte vi på hela förra vintern behövde ge ventoline åt honom, så då vi nu skulle ge, fick vi konstatera att datumet gått ut på medicinen.

Känns som att jag själv också har början till snuva, eller så är det bara för att jag är trött efter en dålig natt.

Har ni haft mycket förkylningar denna höst/vinter?

IMG_1961.JPG

4 reaktioner på ”Den sjuka sonen

  1. Jag tycker hösten varit en enda lång förkylning. Som bäst snorar och hostar två av ungarna så till den milda grad att jag är på vippen att göra jag vet inte vad.
    Lite feber. Rinnande näsa. Förskräcklig hosta. Öronvärk. Några dagar friska. Och så börjar det igen. Voi suck ändå.
    Krya på er!

    1. Ja usch. För en månad sedan hade båda barnen öroninflammation. Och idag då vi besökte läkaren så konstaterades att pojken har dubbelsidig öroninflammation igen. Hästkur fick han nu för såväl öronen som rosslet i bröstet. Så hoppas det ger med sig.
      Själv mår man inte som en prinsessa heller, tydligen flunssa på kommande.
      Krya på er ni med!

      1. Ja, kanske hellre en gång i onödan än att förlänga så det blir till en massa olika följdsjukdomar kanske. (Hosta är ju egentligen ett symtom på någon annan sjukdom)
        Har fått lära mig att hostan är ett tecken på öroninfl eller dylikt, åtm för sonen, för han har aldrig värk i öronen vid öroninfl. Dottern vet man bättre med, för hon känner alltid smärta i öronen vid infl. Nu är jag åtm glad att jag bokade tid till läkare åt sonen idag. För ena örat hade riktigt ordentlig infl.

Kommentera

