Tandläkarbesök

Idag var jag med dottern på hennes första tandläkarbesök. Hittills har hon besökt tandhygienisten, senast för två år sedan då hon var 5.
Lite nervös var hon först, och funderade på om där kommer finnas stora maskiner i rummet. Men hon lugnade sig efter att vi läst en bok i väntrummet medan vi väntade på vår tur. Tror boken hette Molly Mopp öppnar munnen. Det var en bra och informativ bok om en flicka som vägrade öppna munnen till tandläkaren, men som sedan ändrade sig efter att hon fått förklarat åt sig varför det är viktigt med tandläkarbesök och att sköta sina tänder.
Dottern fick komma glad och nöjd ut från tandläkaren. Allting gick bra, inga hål, och de permanenta tänderna borde rymmas bra. Tandsten hade hon som behövdes skrapas, och lite mer hjälp med tandborstningen på vissa ställen behöver hon. Men för övrigt såg allting bra ut. Nästa år ska hon till tandhygienisten för tandstensskrapning, och då hon går i trean blir det tandläkarbesök igen.
Nu ska vi börja använda eltandborsten igen. Den är bättre då den är liten och man kommer åt bättre alla tänder.

Och jag, jag fick äntligen ställt mig i tandläkarkön. 5 månaders kö är det för tillfället, men efter att inte ha gått på (allt för) länge till tandläkaren stör nog inte några månaders väntan till.

Går du till kommunal tandvård eller privat? För- och nackdelar?

IMG_1812.JPG

IMG_1751.JPG
Hade ingen lämplig bild till detta inlägg så vampyrtänderna får funka. Och vår katt förstås bara för att den är så söt.

4 reaktioner på ”Tandläkarbesök

  1. Jag har alltid gått kommunalt och har aldrig haft nåt problem med det, trots att jag haft en hel del problem i munnen… Snälla och kunniga personer. Men jo, man ska ju nog själv vara hoksnokka och se till att man kommer i kön i tid. Jag brukar gå till tandläkaren på hösten och sen följande vår ställer jag mej i kön igen, så att jag får en tid till nästa höst. Funkar bra 🙂

    1. Wooow, du har riktigt ett fungerande system, bra! Jag bara glömmer och glömmer att boka tid åt mig till diverse ställen, men nu faktiskt passade jag på att ställa mig i kö. Tror också det kommunala är bra. Nu då det är fina utrymmen o allt. Skulle kanppast våga gå till privat, det skulle säkert ruinera mig ekonomiskt 😳😉

  2. Turligt nog har jag bra tandkvalitet och slipper gå privat. Nu har jag inte varit alls sedan sommaren -12, så vi får hoppas allt är bra ännu efter två graviditeter.

    1. Jag har också bra tandkvalitet, aldrig ännu haft hål i tänderna, förutom ett eller två i mjölktänderna. 🙂 men nu då jag inte har gått på länge vågar jag inte gå privat. Kunde bli en saftig summa om det visar sig att där finns något att åtgärda. Visdomstand som är på kommande bl.a. 😩

Kommentera

