Plommon i överflöd

Var igår och shoppade med min mamma och då jag kom hem och stegade in i vårt kök möttes jag av denna syn:

IMG_1479.JPG

IMG_1480.JPG

Barnen hade tillsammans med sambon plockat lite plommon från vårt plommonträd hemma och som det syns tycks trädet ha ett bra år i år. Det komiska var att min mamma också hade plockat plommon från vårt andra plommonträd som finns vid vår stuga och med sig hade hon plommonmarmelad hon gjort av dem. Så plommon tycks vi ha i alla fall i år.

Började direkt koka en plommonsylt i den största kastrull jag äger (10 l kanske), och ärligt sagt känns det inte som om plommonen minskat det minsta.
Kollade på skoj i ett recept, efter att jag redan kokat sylten med vaniljstång i samt pressat lite citronsaft i på högt, att det lär bli supergod sylt om man stänker i några matskedar whiskey. Så jag trampade förstås ner i källaren mitt under syltkoket för att kolla om vi hade whiskey hemma och visst, det hade vi.

Nästa gång ska jag göra sylten med bara whiskey i, och skippa vaniljstång samt citronsaft. Men denna variant blev också riktigt god – pröva du med!

Resten av plommonen får kanske bli saft, men måste först skaffa atamon så saften får bättre hållbarhet.

Har du bra plommonrecept som du sitter och pantar på? Dela gärna med dig!

Kommentera

