Äventyr på landet

Någon som påstått att det är tråkigt på landet? Denna dag har i alla fall varit fylld av äventyr, kan man lugnt säga.

Att det finns älgar och rådjur i trakten har varit känt. Åtminstone efter den incidenten då min mamma råkade på en lite amprare variant av älg, och förra veckan då några rådjur nästan sprang i min famn, om det inte varit för macho-ordet: ”oj” jag klämde ur mig. Då upptäckte de mig och vände riktning.

Äventyret började på morgonen. Medan vi åt frukost, flög och lekte 4 hackspettar med varandra ovanför våra huvuden. Det såg ut som att de lekte ta fatt, och ilade med fart mellan trädkvistarna. Har aldrig sett så många hackspettar på en gång tidigare, och enligt min morbror är inte detta så vanligt beteende hos hackspettar.

På eftermiddagen var jag ensam i stugan, barnen och sambon var uppe hos min mamma. Dörren hade jag öppen, och plötsligt hörde jag ett ljud som lät som om det kom från köket. I min fantasi var det tvättbjörnar och vanliga björnar och grävlingar och råttor och möss som var i köket, och då jag äntligen tog mod till mig, utrustad med en handduk i ena handen, gick jag till köket, och till min lättnad fick jag se en hackspett som arbetade i ett träd just utanför vår ingång. Den pickade på trädet, flög i en bladbuske där den hängde upp-och-ned, tog ett löv i näbben, flög tillbaka till trädet, och där emellan även till marken. Den lät mig titta på en god stund, för jag hann gå efter kameran, och en till gång efter ett annat objektiv medan den grejade på. Dessvärre fick jag inga ordentliga bilder, eftersom den hela tiden rörde på sig. De flesta bilderna blev därmed suddiga.

Mot kvällen gick vi med barnen ner till stugan, med var min mammas hund Ringo. Hunden sprang först, och barnen efter, barfota, och till sist gick jag. Då jag passerar min mormors hus, som ligger mellan min mammas hus och vår stuga, ser jag plötsligt en HUGGORM, som jag nästan steg på. Blev så vettskrämd, och hjärtat började dunka. De tre andra som gick före mig hade inte märkt ett skvatt, inte ens hunden. Jag blev så till mig att vi tog bilen upp tillbaka, de långa 100 metrarna. 😉 Detta är andra gången på nästan 32 år jag ser ormar i dessa knutar, så ni kan tänka er hur överraskad jag blev.

Till på köpet kan nämnas att min dator idag föll i marken, efter att jag, slarvig som jag är, glömt att stänga blixtlåset i datorväskan. Ut ramlade datorn, och pryds nu av en buckla på ena sidan. Typiskt.

hackspett

 

I flere etapper har vi dessutom fått se på hur ett flygplan cirklat omkring ovanför oss under dagen. Mig skulle man dock inte få i ett sådant litet plan även om de är ganska roliga att titta på från håll.

flyg

 

Förutom detta har dagen förgyllts med simning, bastubad, och förstås har djungelkvinnan i mig fått jobba med skogsarbete idag igen. Nu är dock djungelkvinnans ena axel väldigt sjuk, och värker, så det kan hända att det blir en paus med det jobbet nu.

Kommentera

