Svartvinbärsbladsdricka

Än finns inga bär till förfogande i trädgården, men ingen fara. Man kan gott göra saft för det.

Här om dagen ville jag testa på något jag aldrig gjort förut, nämligen svartvinbärsbladsdricka. Gillar idén att hela växten, i detta fall svartvinbärsbusken, kommer i användning och inte bara bären.

Receptet hittade jag i den ljuvliga boken ”Gott att ge bort” skriven av Linnéa Seidel. Den innehåller förresten massvis med härliga recept och tips på ätbara gåvor, så gå du och köp den om den inte redan finns i hyllan. 😉

I receptet stod det att drickan är färdig som sådan, dvs outspädd, men personligen gillar jag den bättre med lite vatten i.

bladdricka

 

boken

2 reaktioner på ”Svartvinbärsbladsdricka

  1. Här blev det rabarbersaft med citron o vanilj. Mumsigt värre så nu måst jag koka mera! Ska experimentera med kanel oxå. Rabarbern är så saftig just nu att 5 kg gav 4 liter saft!

    1. Oj, raberbersaft skulle jag mer än gärna göra. Men tyvärr är vår rabarber ännu så klen och eländig, så den räckte endast just och just till en plåt rabarberkaka.

Kommentera

