Härlig vårdag

Just nu, då det börjar bli varmare ute, solen lyser, och allting börjar växa och ta ny fart, trivs jag. Idag har vi sett många tecken på att våren faktiskt är här.

Jag har idag krafsat i blomrabatten, krattat och försöker hinna med våren som tydligt har satt ordentlig fart på nu. Äntligen. 

Sällan har jag så här mycket längtat efter våren som i år. Vintern kändes så väldigt lång, och det verkade nästan som om den var här för att stanna. Men nu, nu är det så vacker då allting sätter igång igen. Snön har äntligen smält bort, och nu väntar jag bara på att gräsmattan börja torka upp, och att det ska börja grönska igen. För nu är allting ganska brunt och fult ännu.

Medan jag krafsade i landet, stötte jag på en liten nyckelpiga – faktiskt den första jag sett i år. Rabarbern har också satt fart på och kikar fram mellan myllan. Till min mindre förtjusning har också liljebaggarna vaknat upp, och idag har jag stött på 4 st. Så har på känn att mina liljor kommer att få sig en omgång i år igen. Förra året var de helt håliga, trots att jag försökte hålla baggarna i sjack.

Nyckelpigan

Rabarbern kikar upp i mulden.
Rabarbern kikar upp i mulden.

Lite skatter från förra året hittade sambon och barnen också – morötter. De hade klarat sig hur fint som helst i jorden tills nu. Ganska cool egentligen. Om man sedan ska kalla det för väldigt senmorot, eller väldigt tidigmorot kan ju diskuteras.

Mathéo med (fjol)årets första morot.
Mathéo med (fjol)årets första morot.

Efter att vi alla grejat på i flera timmar ute, var det dags för middag. Jag gjorde idag lasagne (som är sambons favorit) och till efterrätt bärkräm på bär (svarta- och rödavinbär, hallon och blåbär) som jag tog från frysen som vi plockat i somras. Bäst att börja göra lite utrymme för nya bär, snart är den tiden här!

Lasagne

Bärkräm

Nu ska jag ta mig en kopp kaffe, och sedan ska jag göra sällskap till familjen som redan är utomhus och pysslar på.

Vad har ni hittat i er trädgård redan? Berätta gärna hur långt våren är hemma hos Dig! 😉

(Alla bilder är tagna med min iPhone, därav försämrad bildkvalitet).

Kommentera

