Minneshyllan

Jag jobbar på en dagcentral för personer, främst åldringar, med någon sorts minnesjukdom. Där grejar och pysslar vi en hel del med våra gäster. En grej som jag själv tycker om är den s.k. minneshyllan.

Minneshyllan

Minneshyllan går ut på att vi tillsammans med de äldre tittar och diskuterar om gamla saker från förr. Vart efter vi visat och diskuterat föremålen, placerar vi dem i minneshyllan. På det viset får gästerna minnas och berätta om hur man använde någon speciell pryl, om det var vanligt att man hade sådan hemma osv. De äldre får träna minnet, och en del känslor kan dyka upp, både glädje och kanske ibland även sorg. Vi brukar låta grejerna stå kvar i hyllan en tid, för alltid kan man ju starta en diskussion om något som man ser på hyllan. Hyllan har varit väldigt uppskattad av åldringarna, och personligen tycker jag att det är jätteintressant att lyssna då de berättar. Man får ta del av en svunnen tid, känns det som.
Denna gång är köksredskap – och prylar i fokus.
Många av dessa föremål skulle jag mer än gärna ta med mig hem, de är så fina!

Minneshylla 2

Minneshylla3

Minneshylla 4
En gammal sprits.

Gamla flaskor

Kaffeburkar
Kaffeburkar

Bilderna är tagna med min Iphone, därav sämre kvalitet.

Kommentera

