Tvättnötter

Vid jultider besökte jag den lokala hälsokostaffären, för att inhandla salvor för mina torra händer. I samma veva stötte jag på tvättnötter. Har flera gånger funderat på hur de fungerar, och om de fungerar, så bestämde mig för att köpa en påse. Efter det har jag bara använt mig av dem då jag tvättar våra kläder.
Det hela är mycket enkelt. Jag brukar lägga 4-6 halvor tvättnötter i en tvättpåse, och för att få lite doft använder jag mig av eteriska oljor. För tillfället har jag prövat på ros- och lavendeldoft. Man behöver inte många droppar – max 4-5 droppar- för att få god doft på tvätten. Oljan lägger jag helt enkelt i facket för sköljmedel.
Tvättnötterna gör tvätten mjuk, och kläderna blir (iaf enligt min mening) rena. Har man jättesmutsig tvätt kan man ta mer nötter. Dessutom kan man använda samma nötter 2-3 gånger , så det blir ju ganska förmånligt i längden. Och så är de ju skonsamt mot naturen.

Man kan även göra allrengörningsmedel av av dem, och schampo, men det har jag åtminstone inte ännu testat på.

7780729-CApuH

Nu kan man ju fråga sig om dessa nötter på riktigt fungerar eller inte? Enligt Rån och röns test ska de vara ungefär lika effektiva som bara vanligt vatten. Men jag antar att man helt enkelt själv får testa sig fram. Jag gillar dem, och använder dem åtminstone tillsvidare.

Har du provat på tvättnötter? Tycker du de är effektiva? Eller blev du besviken?

(bilden lånad från bambee.nu)

Kommentera

