Dagens lunch

Hade lite grönsaker och rotsaker i kylen jag behövde göra mig av med, så dagens lunch blev idag grönsakspurésoppa. Det är så enkelt att laga, och så gott! Det är även ett säkert kort då det gäller våra barn, de äter det med god aptit!

Grönsakspurésoppa
Grönsakspurésoppa

Det roliga med grönsakspurésoppa är att det varje gång blir lite olika färg och smak, beroende på vilka grönsaker man använt sig av och vilka mängder. Denna gång hade jag i lite potatis, morot, kålrot, 1 lök, några vitlöksklyftor och ett blomkålshuvud modell mindre. Grönsaksbuljong som botten.
Morotsmängden var denna gång ganska stor, så soppan blev kanske lite sötare än vanligt. Hade kvar Koskenlaskija voimakas (smältost med stark smak) från tidigare som jag smaksatte med. Förutom att den är god, är den även laktosfri, så den passar bra för laktosfria magar.

I normala fall brukar jag krydda soppan med timjan, min absoluta favoritört, men den var tyvärr slut, så använde mig av torkad oregano istället – det funkade också väldigt bra. Smaksatte även med mitt eget örtsalt (havssalt, torkad timjan och rosmarin), så helt utan timjan var soppan inte denna gång heller. 😉 En liten skvätt med matlagningsgrädde, några sving med stavmixern och så var soppan klar.

Sonen äter soppa med god aptit.
Sonen äter soppa med god aptit.

 

Dottern
Dottern

 

Min sympatiska funderarkille
Min sympatiska funderarkille
Kommentera

