Luciadagen

Min dotter har alltid varit väldigt fascinerad över Lucia. Hon upplever att det är något magiskt med Lucia med krona i håret och vit klänning. Det har blivit en tradition att alltid gå och titta på den lokala Lucian med barnen varje Luciadag.

Men i år hade jag faktiskt tänkt slopa den traditionen. Det var kallt, blåsigt och snöigt ute, jag var sent efter barnen från dagis. Men det första Tinja sa till mig då jag kom till dagisgården var: Mamma mamma vi måste gå till kyrkan!! Fort! Lucia är där!

Det hör inte till vår tradition att gå till kyrkan på luciadagen, utan vi brukar stå och vänta ute vid gatan på att Luciakortegen kommer till torghörnet där det sedan är lite program Luciadagen till ära.

Så även om jag hade i planerna att slopa hela Lucia, så blev det inte så. Vi åkte med familjen till centrum för att få en glimt av Lucia. Då vi kom dit träffade vi på barnens kompisar, men Tinja hade inte ro att leka med dem. Istället sa hon till mig: mamma, vi måste gå lite närmare, annars ser jag inget.

Och det i sig självt säger hur viktig Lucia är för min lilla 5-åring.

Under hela kvällen stod min dotter och bara tittade på Lucia med sina tärnor, med beundran och öppen mun. Och efter tillfället fick barnen bli fotograferade tillsammans med Lucia. Min dotter var den första som gick fram för att bli fotograferad.

Tinja med Lucia

 

 

Så även om jag försökte smita undan detta år, är jag nog väldigt glad att vi besökte Luciafesten i alla fall eftersom det är så viktigt för min dotter.

Kommentera

