Ledig dag och rabarbersoppa

Idag är jag ledig och hemma med barnen. Härligt. Fast idag har det vackra vädret tyvärr också tagit semester verkar det som, eftersom det blåser och är mulet.

Hela förra veckan var jättefin och varm, vilket har medfört att vi såklart grejat en del i trädgården. Vår familj har praktiskt taget bott utomhus under dessa dagar. Vi har bara sovit inomhus, annars varit ute.

Jag har bland annat planterat om lite pelargonsticklingar  som jag nu hoppas på att kommer att överleva. Små hjälpredor hade jag med mig som vattnade mina planteringar så fint. (Jag är ett pelargonfreak som för tillfället har jag 20 pelargoner inomhus).

Gräsmattan har fått sig ett par omgångar och dessutom har jag ”rastat” lite pelargoner på dagarna nu med att ha dem på terassen dagtid. Men än så länge har jag inte vågat ha dem ute på natten, ifall det plötsligt skulle bli kallt.

Äppelträden och körsbärsträdet har börjat slå i blom, och plommonträdet har redan hunnit blomma färdigt. Endel tulpaner sjunger också på sista visan. Tänk hur tiden går fort då det blir vår och sommar!

Idag har jag plockat första rabarbern och gjorde en rabarbersoppa med kanel, jordgubbar och banan i. Den står ännu och svalnar, så tror vi ska äta av den till kvällsmål med familjen.

Kommentera

