Utan ljud

Vad jag njuter av tystnaden då man kommer hem efter arbetsdagen. Som idag, då barnen tittade på barnprogram på TV, och jag bara fick sitta för mig själv i köket med kaffekoppen och njuta av inte behöva lyssna på någonting alls. Endast klockans tickande i bakgrunden. Öronen i total vila och bara låta tankarna komma och gå.

Vet inte om det är på grund av att jag blir äldre, eller om det är det faktum att jag jobbar på ett dagis för tillfället med ganska hög ljudnivå under hela dagen som gör att jag känner att jag är mer ljudkänslig än förr. Det är så skönt att ibland inte behöva lyssna på någonting alls.
Som att en varm sommarmorgon avnjuta i lugn och ro frukost på verandan. Där finns bara du och din kaffekopp i solskenet. Små ljud omkring dig, men inget du måste lyssna på. En sval vindpust mot din kind. Fågelsång. Någon fluga som surrar. Prasslandet av tidningen du läser. Men annars helt tyst.

Med tiden ändras man, det kommer man kanske inte ifrån. Alltid är inte förändringen något negativt.
Förr hade jag alltid musik på i bakgrunden hemma, eller åtminstone TV:n. Men efter att jag själv fått barn och jobbat inom dagisvärlden har detta totalt förändrats.
I love tystnad.

Kommentera

