Kycklingpasta med kålrot

Eftersom påsken medför att butikerna är stängda, så börjar det sina i skåpen för oss här hemma. Vi har inte varit till butiken sedan torsdag, vilket är en lång tid för oss. Lunchen blev räddad eftersom vi blev bjudna på fårkött med ris hos min pappa – helt supergott!

Men nu till middag var jag tvungen igen en gång att ta till ”man tager vad man haver-metoden”.

Idag stod det kycklingpasta på menyn eftersom vi hade några grillade kycklingklubbor kvar från igår.

Kokade tricolore skruv- och rosettmakaroner i en kastrull med lättsaltat vatten. I en annan kastrull fräste jag lök som jag skurit som båtar, morot, vitlök och kålrot. Kålroten är kanske inte något man till allra först associerar till pasta och den blev lite som bonus för att fylla ut det hela. Men jag blev positivt överraskad då jag märkte hur väl den fungerade i denna rätt.

Då dessa ingredienser fräst på en stund, hällde jag på lite vittvin (för att lyxa till den sista lediga påskdagen) och lät det reducera. Medan skar jag kycklingköttet i bitar.
Då vinet reducerat klart, och grönsakerna mjuknat lite grann, hällde jag i den nästan färdigkokta pastan och kycklingen. Märk väl att jag använde färdig grillat kött, kör man på rått kött måste man lägga i det lite tidigare med grönsakerna.
Smaksatte pastan med lite olivolja, cremé bonjour med gräslökssmak (creme fraiche matlagningsprodukten), salt enligt smak och svartpeppar.
Slutligen strödde jag över lite soltorkad tomat på den färdiga portionen.

Gott! 🙂

Kommentera

