Lunchtips ges och middagstips emottages

Mulen dag, men vad gör det. Så länge som det inte kommer snö är jag nöjd. Spenderade förmiddagen med att hacka lite is på gården, och tog en liten sväng med barnen till skogen ovanför vårt hus. De älskar att gå omkring och hitta en massa grejer som kommit fram då snön smält. Idag  var det kottar som gällde. I brist på en hink att lägga dom i, hittade dottern på att lägga dem i lillebrors luva. Då luvan började bli fylld började kottarna falla ut varje gång Mathéo böjde sig fram, och varje gång blev han lika förvånad över vem som hade kastat kottar på honom. 🙂 De är roliga de där barnen.

Till lunch hade vi idag kyckling. Barnen fick själv välja om de ville ha pasta eller ris, och denna gång föll rösterna på riset.

Kycklingstrimlor (marinerade faktiskt) stekte jag tillsammans med lök och vitlök, morot, paprika och curry. Sedan tillsatte jag indisk kryddblandning och  ingefärspasta (finns att köpa på burk i mataffären) och lät det hela fräsa en stund till. Sedan tillsatte jag vatten och en liten burk kokosgrädde (går även bra med kokosmjölk). Smaksatte det hela med sweet chili sauce, citronsaft och salt. Lät allting puttra på en stund, och avredde till slut såsen med maizena blandat i kallt vatten.

Detta serverade jag med basmatiris och kålsallad. Istället för basmatiris passar även nudlar bra till denna sås.

Barnen gillade detta, trots liiite styrka. Men inte så starkt att de reagerade på detta. Barnens godkännande räcker bra till för mig. 🙂

Till middag borde jag tillreda något med malet kött. Någon som har ett bra recept eller tips på middag?

Kommentera

