Måndagsmiddag på Ängsvalla

Även om det är ganska slött och bittert att vara hemma pga arbetslösheten, finns det också några fördelar med det. Att få vara hemma med barnen är förstås väldigt fint, och så har jag ju en massa tid för bloggandet. 😉 Men att ha tid att göra ordentlig mat varje dag tycker jag speciellt om. Då både min sambo och jag  jobbar brukar det vara ganska snålt med tiden på eftermiddagen att lägga på matlagning, så jag medger att vi haft för vana att några gånger i veckan ta den lätta vägen och köra på mikromat / halvfabrikat. Allt för att ha mer tid för annat än att stå vid spisen i timtal.

Nu, då jag är hemma, har vi inte haft mikromat nästan alls. Detta betyder inte att jag väljer att stå timtal vid spisen för det, men att göra mat från grunden är ju ändå så mycket godare än de där förpackningarna ipumpade med en massa olika tillsatsämnen.

Det jag också försöker se till är att det från gårdagens middag blir kvar mat till följande dags lunch, allt för att underlätta livet. 😉

Idag gjorde jag till middag kycklinglår i ugn, basmatiris och kikärtssallad.
För några år sedan fick jag en riskokare till julklapp av min far. Då jag öppnade paketet var min första tanke att detta nog var det mest onödiga mackapär som skådats på denna jord. Men nu är jag av helt annan åsikt. Om du har ens lite problem med att koka ris är denna kokare något för dig! Personligen har jag inte haft desto större problem att koka ris, men det är sååå skönt att bara slänga i riset och vattnet, och sedan bara  låta maskinen sköta sitt tills riset är klart. Dessutom kan man varmhålla riset då det är klart. En sak är säker – I couldn´t live without it!

Barnen älskar kikärter, så jag gjorde kikärtssalladen som en variant av bönsallad som min mamma brukar laga. Den hör t.ex. numer alltid julbordet till.
I hade jag en burk kikärter, en halv lök, ett par vitlöksklyftor , röd paprika, tomat, vit balsamico, olivolja, citronpeppar och mitt hemgjorda örtsalt (med rosmarin och timjan).

Det var en ganska lättlagad middag, men riktigt gott blev det ändå. Barnen åt också med riktigt god aptit.

2 reaktioner på ”Måndagsmiddag på Ängsvalla

  1. Ser jätte läckert ut. Kan dock inte föreställa mig att jag skulle behöva en riskokare.. Riskokare came in handy på min båt då vi hadde Filippinare som äter ris till frukost, lunch, middag och kvällsmat + mellanmål. Men för vanlig meikäläinen fungerar nog kastrull lika bra.

    1. Jo visst klarar man sig utan riskokare, men det är nog väldigt behändig då man väl har en! Knappast skulle en sådan vara nummer ett på min inköpslista, men då man får en i present kommer den väl till pass. Var som sagt skeptisk i början, men märkte sedan hur praktiskt den är. 🙂

Kommentera

