Det här med vänner

Kommer ihåg hur jag tidigare (innan barnen) alltid tänkte hur tragiskt det var då man hörde hur folk tappade kontakten med sina vänner då de blev äldre, skaffade familj osv. Jag skulle då aldrig bli en sån, inte ens om jag fick barn. Kunde helt enkelt inte förstå hur man skulle klara sig utan att träffa sina vänner varje dag.

Tji fick jag. Jag är precis en sådan nu. Jag träffar allt mer sällan mina vänner. Nu pratar vi om år för en del snarare än veckor. Usch, jag har tydligt blivit gammal.
Kanske det blir lättare då jag får körkort och kan åka iväg själv och fast ta barnen med och gubben får bli hemma och ha egentid. Kanske inte. Men för tillfället blir det inte av, och åtminstone inte om det är lite längre väg. Och det har jag dåligt att vara för.
Idag var jag på födelsedagskaffe till en av mina bästa väninnor som hade födelsedag igår. Det var skönt att få sitta i lugn och ro och prata. Hade inte ens barnen med eftersom de båda är förkylda. Efter en stund kom också en annan vän dit. Faktiskt en av de som jag känt längst, enda sedan vi var ca 6 år gamla. Honom hade jag inte träffat nu på nästan 2 år. Och hur tragiskt är inte det? Jag som aldrig skulle bli sån. Aldrig. Och nu är jag den som är sämst på att höra av mig.

Har vänner runt om i landet som man borde hälsa på, och även utomlands. Men faktum är, att det inte är så enkelt nu efter att man fått barn. Eller åtminstone inte för mig. Kanske det bara är en ursäkt? I don´t know. Vi reser visserligen en del redan med hela familjen eftersom sambons hela släkt bor på flera timmars avstånd, så åker vi någonstans är det nästan till nån av hans familj.
Men så är det ju också det att man har sitt eget liv med familjen, det finns saker och ting som ”måste” bli gjort hemma, och så kan man faktiskt vara helt enkelt trött efter en tung arbetsvecka.
Och det här med barnvakter växer inte på träd, även om vi är lyckligt lottade över de vi har. Att åka omkring med barnen är kanske inte heller alltid en fröjd, och inte heller det lättaste om man ska hälsa på folk. Så man blir hellre hemma. Och får dåligt att vara för att man inte träffar folk.

Nu lovade vi dyrt och heligt att det inte skall gå 2 år innan vi träffas igen. Jag säger bara: Upp till bevis!

4 reaktioner på ”Det här med vänner

  1. Alltså blä, ja! Jag känner igen mig! Det blir inte som man tänkt och det är inte alltid så lätt att resa med barn. Det går, men det kräver mycket tålamod och mycket förberedelse. Men jo, körkort underlättar. 🙂

    1. Jo, det går, men som du säger är det förberedelserna och tålamodet som är a och o. Kanske det är lättare då barnen blir lite större? Jag vet inte. Men om jag skulle göra ett nyårslöfte, skulle det säkert vara att försöka bättra mig på att hålla kontakten med mina vänner, och träffa dem oftare. Man borde kanske bli lite mer självisk och låta sig unna tid till att få vara bara sig själv, och inte alltid ”bara” mamma. Tåls att fundera på. 😉

  2. Jag tycker mer att ”allt har sin tid”. En tid då mamma och pappa var viktigast i världen, en tid då kompisar var allt, en tid då den egna familjen tog upp all energi, kraft och kärlek. Kanske det efter det kommer en ny tid för en själv och egna vänner?

    1. Kloka ord. Man vet ju redan vid det här laget vem som är de riktiga vännerna så att säga. Så egentligen känns det ganska skönt att veta att även om det går en lång tid man inte träffas, så finns ändå de riktiga vännerna där för en.
      Barnen upptar en stor del av vardagen, och så måste det ju få vara. Men ibland måste man få lufta på sig och bara få vara sig själv och lägga mammarollen på hyllan ett slag. Så orkar man som mamma sen igen bättre. Med åren då barnen växer så växer ju också utrymmet för den egna tiden. Och då barnen är vuxna önskar man väl att de skulle vara små igen 😉

Kommentera

