Som avslutning på jullovet

Äntligen kan jag skriva i min blogg. Har hela kvällen försökt skriva, men varje gång jag gått in på ”skapa nytt inlägg” har det varit stopp.

Gårdagens kvällssysselsättning, dvs då vi bakade bullar,  var lyckad. Tjejen var så ivrig, och då jag frågade henne vid läggdags vad som varit det bästa under dagen, svarade hon: Att få baka bulla! Till och med pulkaåkningen blev tvåa. Och visst, goda bullar blev det, även om det var länge sedan jag bakat sådana.

Vilket fantastiskt väder det varit idag förresten! Plötsligt visar mätaren -10 grader, och det är vitt och solsken hela dagen. Även om jag inte är ett stort fan av snö, måste jag nog erkänna att det är ganska skönt då det är lite ljusare ute.

Barnen har varit i pulkabacken idag igen. Oj vad det går undan, både med pulka och med peffis. Två-åringen far som ett jehu ner för backen, och det enda man hör är hur han överförtjust skrattar hela vägen ner.
Dottern fick pröva på att gå ensam till pulkabacken på eftermiddagen. Som en hök stod jag i köksfönstret och följde med dotterns åk, och det gick hur bra som helst för henne. Vi har nämligen en pulkabacke rakt utanför vårt köksfönster, så långa vägar hamnade hon inte gå ensam. Reflexvästen fick hon på sig också, bara för säkerhets skull.

Båda barnen har haft hosta i några dagar. Jag är aldrig riktigt pigg på det där med hosta, speciellt inte för sonen som det alltid brukar gå överiks med pga den misstänkta infektionsastman. Då han en gång får hosta hostar han i all evighet, och ibland måste vi ge ventoline åt honom, så att han ska ha lättare att andas. Vi har dock inte behövt ge någon ventoline nu på hela hösten efter att han fick astmamedicineringen Flixotide på igen. Detta är nu första hostan på nästan tre månader, vilket är en ganska lång tid i vårt hus.

Som avslutning på dagen, veckan och vårt jullov,  sjöng hela familjen Singstar i flera omgångar. Abba var största favoriten för barnen. Bäst tyckte de nog om Mamma Mya, som sonen kallade sången för. Till kvällsmål hade vi plättar med äppelkanelsylt (hemlagad förstås 😉 ).

Dottern somnade redan före kl 20, märks att hon haft en programfylld dag.

Imorgon är det arbetet som kallar igen, och dagis för barnen. Vilken skönt jullov vi haft!

(Jag tänkte lägga in en del bilder här också, men det tycks inte fungera för tillfället. Måste kolla hur mycket utrymme jag har kvar, eller om jag använt upp allting redan.)

Prövar annars senare på nytt.

EDIT 9.1.2012: Nu fick jag in bilderna.

Kommentera

