Hur kan det vara så svårt?

På förmiddagen skulle jag gå med barnen till butiken och inhandla det mest akuta (mjölk, bröd och chips…) eftersom butikerna är stängda imorgon. I normala fall är chips inte något akut, men skall idag på fest med vårt Abba-gäng, och dit alltså behöver jag chips. (Jag är alltså med i en Abba-show, och alla som är med i den skall ikväll träffas och umgås utan Abba. 🙂 )

Barnen verkade helt ok-ivriga att vi skulle till butiken. Lillkillen fick jag kläderna på med det samma, och för att han inte skulle storkna med alla ytterkläder på, skickade jag ut honom och vänta. Stortjejen däremot, hade tydligen bestämt sig för att inte ha bråttom. Inte det minsta. Snarare verkade hon tro att hon var med i en tävling om vem som långsammast klär på sig och lyssnar minst. Orsaken till att hennes påklädande inte började var att hon vägrade gå på toaletten. Totalstopp. Hon behöver inte. Hon går inte. Punkt. Slut. (Åh gud, hur svårt är det att gå på en ynklig toalett egentligen, tänker en omogen mamma). Försökte locka henne med att vi skulle handla chips till henne och lillebror som de kan ta med till grannen där de ska sova över. Inte ens det bet på henne denna gång. Hon skulle inte på toaletten. Näpp!

Eftersom lillebror var ute, var jag tvungen att hålla öga på honom tillika som jag försökte lirka med tjejen. Svettdropparna började hitta till min panna, jag fick varmt med alla kläder på och försökte med en annan metod:
-Hej då, mamma och Mathéo går nu!”. Nepp, funkade inte heller.

Efter många om och med, rop och skrik, gick hon äntligen på toaletten, fick äntligen kläderna på, och vi kunde gå till butiken. Men hela allt ihop tog 30 min.

Hur svårt kan det vara egentligen?

En timme senare var vi hemma, glada och nöjda med två snälla barn som är ivriga att få sova över hos Grannarna. Mamma tycker dock att det ska bli riktigt skönt att få umgås i vuxet sällskap denna kväll, med god mat och kanske ett glas vin eller två.

Kommentera

