Om att starta det nya året

Det nya året inleddes med städning. Idag har jag nämligen rengjort vår ugn. På julafton då jag hade skinkan i ugnen började det ryka och osa så mycket så att till och med brandvarnaren började tjuta i högan sky. Man fick nästan rökförgiftning då man öppnade ugnsluckan, och på något vis anade jag då att det är dags att skura upp ugnen litegrann.

Som sagt, idag har jag stått och  jynsat ugnen skinande ren, och nu lyser även lampan efter att sambon bytt den. Hipp hurraa. Och då jag en gång var i farten med städandet gick jag lös på våra matskåp i köket. Oj herregud vad mycket gammalt jag fick slänga bort. 2 plastkassar med mjöl, socker och diverse andra grejer där datumet gått ut åstadkom jag. Nu är det nästan så tomt så det ekar i skåpen… Där ser man hur mycket onödigt man har i knutarna, saker man inte ens haft en aning om att gömmer sig längst bak på hyllorna. Nu fanns det ingen nåd då jag gick igenom skåpen, allt som var lite ens gammalt rök i sopsäcken!

Men nu kan jag medge att jag känner mig lite lat, och inte ett dugg intresserad att fortsätta i städandets tecken. En kopp kaffe kanske piggar upp.

 

Kommentera

