Pyssel och pussel till jul

Det här med julen är ju ett enda pussel. Man ska ringa hit och dit, fundera fram och tillbaka vad som ska finnas på julbordet och vem som gör det.

Nu börjar ha saker och ting på det klara:

Julgubben (ska vi ju inte ha på julbordet, men han ska nu besöka oss iaf) ringde idag och bekräftade tidtabell för ankomst. Denna gång blir det inte ett hopp i skorstenen och inte heller parkerar han renarna på taket. Däremot sköter han om julklappssäcken vi lämnar innanför vår garagedörr.

Skinkan är beställd. Mitt förslag att skippa julskinkan i år förkastades snabbast kvickt då jag har en sambo som tror att en jul inte är en jul utan skinka. Vi kompromissade och köper istället en LUOMU skinka, som i mitt sinne känns som ett snällare alternativ. För plånboken är den allt annat än snäll, men det är det värt.

Lådorna, som i potatislåda och kålrotslåda tar min mor hand om. Morotslådan får nog slänga sig i väggen. Eller så köper vi en färdiglåda som min sambo får tugga på.

Lådan, som i batatlåda, har min vän Ninnu fixat. Den väntar i frysen på att få tinas och käkas upp.

Rosollen med tillhörande grädde, det är min mormors grej. Ingen gör lika god rosoll som hon. Och hur du än försöker säga att din mamma eller farmor gör godare, så tror jag inte på dig. Du har fel.

Fläsk och lutfisk, det sköter min far om. Förhoppningsvis var och en skilt för sig.

Kallrökt lax-rulle, det är mitt område. Den gosar sig också i frysen redan, färdig att tas upp och skäras i passliga bitar. På bilden nedan ser den visserligen lite snuskig ut, och som att den fått bandage om sig, men I can tell you, den smakar supergott!

Visserligen var menyn inte slut här. Men tänkte inte rada upp precis allting som kommer på vårt bord. Kan ju nämna att mina goda Cideräpplen som jag skrev om tidigare såklart platsar vårt fina julbord.

EDIT: Kan ju bara inte låta bli att nämna Mammas goda marinerade bönor! Ingen jul utan dem icke!

Idag har jag haft lite spänning i livet också. Jag har kört bil! Och bilen är fortfarande hel, jag skadade mig inte heller, och allting gick faktiskt över förväntningar! Tydligen finns det någonstans i bakhuvudet. Bilen stannade bara 2 ggr. Men det är ju bara för att jag inte är van med sådana nymodiga bilar. 😉

 

 

Kommentera

