Kakel, Senap och Stickcafé

Ledig dag idag, skönt. På förmiddagen var vi med barnen på promenad till bland annat Ninnus jobb, och efter det en sväng till butiken. Dottern protesterade mesta delen av vägen, gjorde det klart för mig huuur trött hon var, och huuur jobbigt det var att gå, och suck och stöööön. Min avsikt däremot var att lite ”trötta ut” hela fröken, eftersom eftermiddagarna / kvällarna kan vara ganska vilda här, speciellt om det varit regniga dagar. Men hon åkte vissa sträckor med kärran och vissa sträckor promenerade hon, så det gick nog bra till slut.

För tillfället har vi kakelmästaren och kaklar det sista i köket, och imorgon lär det bli dags för fogmassan. Yippeey säger jag, för jag ser framför mig hur köksbordet töms inom de närmaste dagarna! Tjohoo. Sen får mitt utedass till pepparkakshus ta plats på köksbordet, och efter det får man se hur länge det tar innan små råttor varit och norpat godiset bort från taket…

Denna vecka ska jag också börja göra min senap som skall till försäljning på söndag på en julbasar. Förhoppningsvis blir åtgången stor. Skall dessutom pröva på en ny senapssort detta år, så få se om den blir lika pop som min vitchokladsenap ifjol.

Igår gjorde barnen och jag pepparkakorna färdiga, titta så fina de blev. 🙂

Idag blir det dags att gå och kolla in stickcafét som finns här i byn varje tisdag kväll. Jag har förstått att det mest är äldre som går där, men nu ska vi dra dit några yngre (eller hur ung man nu är vid 30) och förhoppningsvis få ta del och inspireras av de äldres erfarenhet! 🙂

 

 

Kommentera

