Gårdsmjölk

Då jag var liten köpte vi mjölk och ägg  från en gård nära oss. Egna kannor med och sen på åktur för att hämta mjölken. Mamma och mormor gjorde fil, och vi gillade detta. Numer är detta inte så vanligt, åtminstone inte där jag bor.

Här om dagen åkte min mamma och jag på en lite shoppingrunda. Av en slump råkade vi få syn på en ekobutik, och bestämde oss för att gå in och kika. Och vad hittade jag där? Jo gårdsmjölk i plastflaska för 3.90 € /liter. Jag var ju helt enkelt tvungen att köpa detta till barnen. 

Lite spännande var det att få se hur barnen reagerade på denna mjölk, för den smakar säkert annorlunda än den ”köpta”, även om de dricker enbart helmjölk hemma. Men oj så de drack. De gillade den verkligt mycket, så jag nästan var tvungen att börja bromsa det hela… Synd nog är denna butik i grannkommunen, så det blir kanske inte så ofta att handla där. Men nästa gång jag har vägarna förbi skall jag definitivt köpa en eller två flaskor till av denna mjölk. 😉

4 reaktioner på ”Gårdsmjölk

  1. Har du kollat Ruokakauppa Finska. Från dem får man beställa ekologisk mat via nätet och få den levererad till Sports gym. Men vet inte om de har gårdsmjölk.

      1. Dom verkade nog inte ha gårdsmjölk, men egentligen så kan V köra via den där ekobutiken som vi hittade gårdsmjölken i då han kommer från jobb, så till vida han hinner då… 😉
        Men bra att veta om möjligheten att beställa ekoprodukter från Finska!

  2. Måjn, de e i princip möjligt att köpa mjölk direkt från gårdar, också i din kommun. De finns i norra delarna av staden en gård son säljer gårdsmjölk. Vår mjölk e nog enklast att köpa i butiken på burk… 😉

Kommentera

