Anorektiska veganer äta kött?

Läser tidningen om att man på sjukhus uppmanar anorektiska veganer att äta kött. Och jag blir mållös. Jag kan inte förstå att detta skulle vara en god vård, med tanke på hur svårt det överlag är att äta för en anorektiker, och att man dessutom blir uppmanad att börja äta fisk och kyckling som strider mot sina etiska val. Och jag tycker att det är komiskt att det i samma vända inte egentligen är en omöjlighet att erbjuda näringsrik vegansk kost, utan snarare bara blir mer komplicerat då, som läkaren uttrycker sig. Det är ju skrattretande! Bara för att man är så ”krånglig” som vegan ska man inte ha rätt att få den rätta kosten, utan man väljer att ta den lättare och snabbare vägen med att servera kött till en anorektisk vegan.

Jag är inte vegan, men har dock varit det. Äter själv kött, men har personer som är veganer och vegetarianer i min närkrets. Jag tycker det känns väldigt absurt att man skulle påtvinga dem kött redan som det är nu, utan anorexi inblandat. Så hur det skulle se ut om dessa personer hade anorexi? Knappast bättre med att bli serverad kött i alla fall.

Kommentera

