Vad är till middag?

Jag brukar vara ganska usel på att göra köttgrytor, köttet blir antingen torrt eller segt. Detta är orsaken till att jag väldigt sällan (läs: aldrig) gör gryträtter hemma.

Idag tog jag tjuren i hornen och trotsade alla missöden och gjorde en köttgryta till middag.

Jag började med att skära morötter (egna från landet för att vara riktigt petnoga), kålrot och lök i bitar, ganska stora för att de inte skulle mosas sönder. Ganska mycket hela vitlöksklyftor tillsatte jag också. Därefter brynte jag (saltade och pepprade) köttet och la det i en gjutjärnsgryta tillsammans med rotsakerna. Tillsatte vatten så att det nätt och jämnt täckte köttet. Därefter in i ugn på 200 grader i ca 2 timmar. Efter halva tiden ungefär sänkte jag värmen till 175 grader så det inte skulle stormkoka. De första 1,5 timmarna körde jag utan lock, sista halvtimmen med.

Fyllde på vatten efterhand så att köttet inte skulle torka. Efter 2 timmar tog jag ut grytan, saltade och pepprade så det blev god smak, och lät grytan ännu stå en stund på eftervärme i ugnen.

Köttgrytan serverade jag med blomkålsmos och rödbeta och en kvist rosmarin. Och potatis till barnen. Och oj vad familjen njöt av denna middag! (En familjemedlem fattas på bilden, hon var på toaletten av alla ställen mitt under middagen…)

 

2 reaktioner på ”Vad är till middag?

Kommentera

