Så har det…

…firats dotterns 4- års kalas hela dagen. Trodde idag morse ännu att jag hade allt under kontroll, men det visade sig att det var långt ifrån sanningen. Sanningen var däremot den att jag hade skitbrått (alltså inte ordagrant) och fick skippa lunchen för att få allting i sin ordning i tid. Faktum är att jag åt lunchen kl 21.30, efter att barnen somnat.

Jag tyckte att jag inte hade så mycket att göra för att jag denna gång hade bestämt mig för att inte baka så mkt. Bara en kaka på sin höjd. Som blev till cocktailstickor. Som blev till vegeknyten. Som blev till… Nåja, you get the point.

Men all brådska och all stress i början av dagen var som bortblåst då jag fick se hur glad min tjej var över kalaset. Hon bara sken som en solstråle. Hon hade ju väntat på denna dag hela veckan. Till slut tackade hon mig för ett fint kalas på kvällen innan hon somnade. Nog har jag en väluppfostrad tjej. 😉

Tårtan blev lyckad, även om den blev stor som ett hus. Så man vet vad man äter tills det kommer ur öronen de kommande dagarna. Tjejen var jättenöjd över temat ”Sandlåda”, och huvudsaken var att det fanns choklad i tårtan. Chokladkex måste det också finnas på kalaset. Undrar om hon brås på mig i det syftet…


Jag hade totalt glömt bort existensen av cocktailstickor. Plötsligt här om dagen kom jag på att man alltid hade såna på kalas då jag var liten. Och de är ju så enkla att laga. Hade båda barnen 2 år och 4 år och hjälpa mig, och även om vissa stickor hade tre korvar och vissa bara en gurkbit så var de båda väldigt duktiga. Och dessa stickor passar ju för både barn och vuxna, så detta är definitivt en tradition att ta vara på.

Egentligen var tanken att kakan skulle tas med en riktigt leksaksspade, men pga tidsbrist och bristfälligt utbud i butiken hamnade denna fantastiska idé ge vika. Men nästa gång sen! Då kanske det blir ett sandslott…(eller så inte.)

Tjejen älskar att få paket. Direkt hon får ett paket i handen började slitandet och rivandet för att så fort som möjligt få veta vad som finns inuti paketpappret. Hon har själv förresten valt klädsel för kalaset. Inget går upp mot prinsessklänningen, inte ens mot mutor.

4 reaktioner på ”Så har det…

  1. Kuulosti ihanalta juhlalta, harmi ettei päästy mukaan! Niinkuin tiedät, kaaos ja paniikki ennen juhlia kuuluu meillä kuvaan. On tainnut tarttua sinulle anopilta;) Mutta lopputulos on loistava. Prinsessa näyttää ikionnelliselta ja kuulosti siltä puhelimessakin!!!

  2. Sandlåda kakan var super god!
    Kiva när gästerna hade stor ålders skillnad allt från 8 månader till 86 år.

    1. Tack, den blev helt lyckad trots lite improvistation. Men den där spaden harmar ännu lite. Den skulle ha varit pricken på i. Och tänk att det var så pass stor ålderskillnad på gästerna!

Kommentera

