Om att vara kär

Min dotter, nästan 4 år, berättade idag åt mig drömmande, överlycklig och svävande på moln  att hon är kär. Jaha det är ju fint, svarade jag – i vem då? I sin lillebror, fick jag till svar. På min fråga om vad man gör när man är kär svarade hon: Man har fest, äter och läser. Detta gör man helt ensam.

Därefter tvingade hon sin lillebror att kramas och pussas och leka med henne. Som tur är han så snäll så han gick med på det, åtminstone lite.

Men tänk, hur enkelt det är då man är liten – man är lite kär, pussar sin lillebror, går på fest och läser en bok, utan att desto mer behöva göra det komplicerat. Det är vi vuxna som gillar att göra saker och ting svårare än de är.

Nåja, klart det inte är så svart vitt, men många gånger tror jag man faktiskt gör det svårare för sig än vad man måste.

Oberoende, tacka vet jag den dagen hon på riktigt börjar tjusa killar. Tur att det ännu är en tid dit…

Kommentera

