Tant i Telefon

Idag ringde bordstelefonen på jobbet. För den som inte vet, är detta ett verkligt halleluja-moment, för det är ytterst sällan den telefonen ringer. Efter att jag en stund samlat mig och funderat över vad det nu var jag skulle säga, lyfte jag luren och svarade.

På andra sidan linjen sitter en tant, som antagligen funderat hela morgonen på detta samtal. Hon har innan morgonkaffet och dagstidningen gått i sin lilla morgonrock fram till bokhyllan, tagit fram telefonnumret från katalogen, satt sig ner på stolen, lyft luren och slagit numret. Hon har blickat extra noga på klockan för att hon säkert skall ringa i tid. Med papper och penna sitter hon spänt och väntar på att någon skall svara. Då det svarar säger hon: ” Jaa hej, det är tant xxxx och jag var igår på urinprov och funderar nu på vad svaret blev.”

ÅÅH NEJ, tänker jag. För denna tant har ju obviously ringt fel. Hon var så koncentrerad på sitt ärende att hon totalt missade vad jag svarade i luren.

Försökte på det mest snälla sätt säga till henne att hon ringt fel.

”Men vad katten har jag slagit riktigt då?” Säger tanten och ber så om ursäkt för detta.

Stackars, stackars tant.

Och jag som redan hade hunnit bli glad över att telefonen ringde.

Kommentera

